terug eisen van schenkingen

mayana
Topic Starter

terug eisen van schenkingen

#1 , 24 feb 2010 21:59

beste

kan ik gelden die mijn ouders mij cash gaven , die ik dan op mijn ex zijn rekening ( waar ik volmacht op had ) stortte aan het loket terug eisen van mijn ex?
ik heb afschriften van hun rekening waar de bedragen werden afgehaald en diezelfde dag er bij hem werden op gestort aan het loket?
zo kan ik 30 of meer naasteen leggen, mijn advocaat begint er niet aan, beweert dat het juridisch niet waterdicht is... vind het erg wnt gaat over massa's geld dat hij ons verschuldigt is !
dus wat denken jullie hiervan? hoe pak ik het aan of denken jullie dat het niet te halen is?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 24 feb 2010 22:28

beste

kan ik gelden die mijn ouders mij cash gaven , die ik dan op mijn ex zijn rekening ( waar ik volmacht op had ) stortte aan het loket terug eisen van mijn ex?
ik heb afschriften van hun rekening waar de bedragen werden afgehaald en diezelfde dag er bij hem werden op gestort aan het loket?
zo kan ik 30 of meer naasteen leggen, mijn advocaat begint er niet aan, beweert dat het juridisch niet waterdicht is... vind het erg wnt gaat over massa's geld dat hij ons verschuldigt is !
dus wat denken jullie hiervan? hoe pak ik het aan of denken jullie dat het niet te halen is?
Met welk huwelijkscontract waren jullie gehuwd? Alnaargelang hebt u recht op helft van die rekening.
Aantonen dat het geld en schenking was van uw ouders lijkt me inderdaad quasi onmogelijk. Cash geld is naamloos....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

j.demoor

#3 , 26 feb 2010 10:41

“Art.1434.Het gemeenschappelijk vermogen is vergoeding verschuldigd ten belope van de eigen...gelden die in dat vermogen zijn gevallen en niet zijn belegd of wederbelegd, alsook, in het algemeen, telkens als het voordeel heeft getrokken uit de eigen goederen van een der echtgenoten.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“Art.1399.Eigen zijn de goederen en schuldvorderingen die aan elk van beide echtgenoten toebehoren op de dag van het huwelijk en die welke ieder van hen tijdens het stelsel verkrijgt door schenking, erfenis of testament...Tussen de echtgenoten onderling mag het bewijs van eigendom van dezelfde goederen geleverd worden door alle middelen, met inbegrip van getuigenissen en vermoedens en zelfs van algemene bekendheid.”(B.W.).

Onder meer de getuigenis van uw ouders en de rekeninguittreksels die de bank u kan leveren houden mijns inziens in dat u niet kansloos bent. Bij vereffening-verdeling door een notaris is een advocaat niet onmisbaar.

'mijn ex zijn rekening' is in het wettelijk huwelijksstelsel geen eigen vermogen om de enkele reden dat die rekening op zijn naam staat.Zelfs indien zij eigen vermogen zou zijn en u daarop volmacht had,dan nog moet de bank u in het kader van een vereffening-verdeling kopie van de verrichtingen leveren tijdens die volmachtperiode.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”