Ex-partner in testament?

janvt
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Ex-partner in testament?

#1 , 11 mar 2025 08:41

Goedemorgen forumleden,

Mijn vader is enige tijd overleden. In zijn laatste bekende testament staat dat hij het grootst nalaatbare deel van zijn erfenis nalaat aan zijn echtgenote X.
De belangrijke nuance is dat ze enkele jaren voor zijn overleden met EOT gescheiden zijn voor de wet en ze dus ook niet meer wettelijk echtgenote is, zoals specifiek vernoemd wordt in het testament.

De ex echtgenote (niet de moeder van de kinderen overigens) stelt dat ze nog steeds recht heeft op de erfenis zoals in het laatste testament.

In NL kon ik online een vergelijkbare casus vinden die behandeld was met vernoeming van het relevante wetsartikel:
https://www.herschut.nl/een-ex-in-je-te ... bedoeling/

Is er een vergelijkbare wet in België van toepassing op onze situatie?

Groeten

basejumper

#2 , 11 mar 2025 12:30

Beste

Dit is een kwestie van interpretatie...
Er staat als begunstigde 'mijn echtgenote mevrouw X' Ze is de echtgenote niet meer maar wel nog steeds mevrouw X. Indien de vader dit testament had willen annuleren./aanpassen, heeft hij daar de kans toe gekregen. Hij heeft dat vermoedelijk niet gedaan dus kan de interpretatie ook zijn dat ondanks de echtscheiding het jarenlange huwelijk wel verantwoord dat hij haar nog iets gunde. Vraag is ook wat er in de EOT staat. die regelt wel doorgaans de wettelijke devolutie maar als daar niets gezegd wordt over testamentaire aanspraken (waar hij bij de opmaak van EOT ook de kans toe had ) dan versterkt dat de hypothese dat hij aan dat testament niets wou wijzigen. Was er bij die EOT een notaris betrokken? heeft die niet gewezen op de mogelijkheid/noodzaak om het testament aan te passen? Er is geen latere vorm van wilsbeschikking? Uit de gegevens die ik nu lees lijkt me de kans klein dat de ex echtgenote ongelijk zal krijgen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

janvt
Topic Starter

#3 , 11 mar 2025 15:29

Ik heb de scheiding van dichtbij meegemaakt en zeker op het moment van wettelijke scheiding was het water diep, het lijkt mij dan ook sterk dat het de bedoeling was om het zo te houden. Maar goed, dat is interpretatie en heeft geen wettelijke grond, dus daarmee moeten we verder.

Wat wel opgenomen staat in het EOT is het volgende:

- Erfrechten en echtscheiding
Voor het geval een der echtgenoten voor het vonnis of het arrest waarbij de echtscheiding wordt uitgesproken in kracht van gewijsde is gegaan, komen partijen overeen dat de langstlevende in de nalatenschap van de eerststervende de rechten bedoeld in de artikelen 745bis, 858bis, § 3 en 5 915bis Burgerlijk Wetboek niet zal kunnen laten gelden.
Deze overeenkomst heeft geen gevolgen indien afstand van procedure wordt gedaan.
Zij verzaken tevens wederkerig, aan de huwelijksvoordelen en overlevingsrechten waarop de langstlevende van hen aanspraak kan maken krachtens hun huwelijkscontract.

-Definitief karakter van regelingsakte
De comparanten verklaren dat, als gevolg van de uitvoering van onderhavige akte, hun huwelijksvermogensstelsel volledig en definitief vereffend en verdeeld zal zijn en dat zij uit dien hoofde niets meer verschuldigd zullen zijn aan elkaar.

Maar of dit dus ook het testament omvat is niet letterlijk beschreven. Het sentiment lijkt mij erachter wel duidelijk.

Reclame

basejumper

#4 , 11 mar 2025 23:19

Beste

Dat is dus wat ik schreef : in een EOT worden afspraken gemaakt met betrekking tot de wettelijke erfopvolging. Niet met betrekking tot de buitenwettelijke toebedelingen. En laat een testament net dat laatste zijn. De tegenpartij kan hier even goed aanhalen dat het niet wijzigen van het testament, ook niet bij ondertekening EOT net een ander sentiment aantoont…Dus is zeker geen gelopen wedstrijd….
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Thomas_A

#5 , 12 mar 2025 05:17

Geen wet, zowel niet in België als in Nederland.

De link verwijst naar een uitspraak, gebaseerd op feitelijke omstandigheden die eigenlijk tegen de wettelijke regelgeving ingaan. Het is zeker geen garantie dat dit in een andere situatie ook zal gebeuren.

janvt
Topic Starter

#6 , 12 mar 2025 11:18

Bedankt voor jullie feedback!

Groeten

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”