Schenking onroerend goed

Robbie1974
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Schenking onroerend goed

#1 , 12 feb 2025 14:42

Mijn vader had tot vorige maand een tweede verblijf in Spanje. Gezien wij met ons gezin meer in Spanje gaan verblijven heeft hij het huis aan mij geschonken.
Ik heb nog een broer die er geen interesse in heeft.
Het huis werd volledig aan mij geschonken via een spaanse notaris.
Nu moet natuurlijk de helft van de waarde nog worden uitbetaald aan mijn broer.
Hoe kunnen we dit het voordeligste doen? Dat ik de helft aan mijn vader uitbetaal en hij die schenkt aan mijn broer zodat ik niet zijdelings schenk aan mijn broer?
Wat is de voordeligste formule om die uitbetaling te financieren? Wederopname van hypothecaire lukt niet gezien Credit Foncier geen nieuwe overeenkomsten meer opmaakt in Belgie.
Hypothecair Light krediet van Elantis ging ook niet want kan enkel voor aankoop buitenlands verblijf of voor de betaling van een schenking in Belgie. De combo werkt niet bij hen.

basejumper

#2 , 12 feb 2025 14:49

Beste

Het geheel is van u. de helft aan uw vader uitbetalen is geen oplossing want dan moet u schenken aan uw vader die op zijn beurt schenkt aan de andere zoon. Idealiter had de vader geschonken aan beide zonen en van daar verdeeld. Hier een financier voor vinden is niet evident. De grootbanken doen dat soort operaties wel maar doorgaans niet voor nieuwe of beperkte klanten.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Robbie1974
Topic Starter

#3 , 12 feb 2025 16:05

Het lijkt me beter dat ik schenk aan mijn broer ipv mijn vader zonder registratie.5 jaar is een lange periode mocht mijn vader de schenking doen.
Momenteel bezig met aanvraag nieuwe hypotheek. Zal hier op de hoogte houden

Reclame

bullgod

#4 , 12 feb 2025 20:05

dit gedoe over financiering klopt toch niet?
TS moet toch helemaal niets aan broer betalen?
vader heeft geschonken aan 1 kind; dat mag hij, volgens mij.
bij zijn overlijden zal blijken of de schenking "te groot" was.
in voorkomend geval zal TS dan een opleg moeten betalen aan broer.
de enige manier om de broers vandaag gelijk te stellen, is een gelijkwaardige schenking door vader aan broer van TS.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Thomas Morus

#5 , 13 feb 2025 10:29

Raadpleeg een notaris over hoe dit het best wordt gecompenseerd, latere erfenis indachtig.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Robbie1974
Topic Starter

#6 , 13 feb 2025 16:20

@Bullgod,
Is idd zo maar vader kan momenteel nog niet de helft schenken aan mijn broer. En mijn broer wil verhuizen naar Portugal dus heeft geld nodig om daar vastgoed aan te kopen. Zou ook wat risicovol zijn om mijn vader schenking te laten doen gezien de 5 jaar nu. Ik kan beter schenken zonder registratie aan mijn broer. Zal hopelijk wat meer kans hebben om die 5 jaar uit te zitten.
@Thomas: Gaan we idd doen. thx

bullgod

#7 , 13 feb 2025 20:59

de helft uitbetalen aan broer (zie #1) kan niet door een schenking.
schenking is geen betaling.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

basejumper

#8 , 14 feb 2025 00:25

Dit krijgt u niet rond. Een woonkrediet kan conform de wet op hypothecaire kredieten enkel voor een onroerend goed. Uw doel is geen aankoop/verbouwing/behoud onroerend maar schenking aan uw broer.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”