schenking ontvangen - wat bij scheiding

Simon88
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

schenking ontvangen - wat bij scheiding

#1 , 18 dec 2024 11:08

Onlangs mocht ik een schenking ontvangen van mijn ouders. Daarbij werden documenten opgesteld en ondertekend (hand geschreven weliswaar) .
Nu vroeg ik me af in hoeverre zijn die gelden "veilig" bij een eventuele scheiding?
Stel dat ik deze zou gaan beleggen via mijn beleggingsrekening (die ik geopend heb na het huwelijk), en het mocht ooit tot een scheiding komen (laat ons hopen van niet uiteraard), wat gebeurt er dan met die gelden van die schenking?
Moet alles dan verdeeld worden?
Op zich staat dit wel beschreven in de documenten die opgesteld zijn bij de schenking, maar in hoevere zijn deze dan rechtsgeldig.

wanton

#2 , 18 dec 2024 11:56

Een ontvangen schenking is persoonlijk en blijft eigen vermogen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Lanox

#3 , 18 dec 2024 12:55

Misschien de vraag even open trekken in 3 aparte gevallen:

1. Ik krijg een bedrag X geschonken, steek het geld in een sok onder mijn matras waar het bij de scheiding terug integraal kan boven gehaald worden: ik krijg X terug.
2. Ik krijg een bedrag X geschonken, doe een slimme investering en bij scheiding is dit aangegroeid tot X+A: ik krijg X, maar wat met A?
3. Ik krijg een bedrag X geschonken, doe een domme investering en bij scheiding is een deel B verdampt, er blijft X-B over. Hoeveel krijg ik nu als het totale vermogen nog steeds groter is dan X en hoeveel als het kleiner is dan X?

Reclame

Simon88
Topic Starter

#4 , 18 dec 2024 13:17

@ Lanox, geval 2 en 3 vind ik ook wel een interessante vraag.
Nu op zich zou ik er geen probleem mee hebben om meerwaarde te moeten delen.

basejumper

#5 , 18 dec 2024 14:29

Beste

Eigen gelden blijven eigen. U moet wel opletten voor verlegging vermogen. En ook beseffen dat inkomsten van eigen goederen dan weer gemeenschappelijk zijn. Dus bvb bij een vastrentende belegging boekt u de intresten telkens over naar de gemeenschap. Dat geldt eveneens voor dividenden. Meerwaarden of minderwaarden zijn in essentie geen inkomsten en blijven uw risico.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”