Langst-leeft-al-heeft en aangifte nalatenschap

kaptzeppos
Topic Starter

Langst-leeft-al-heeft en aangifte nalatenschap

#1 , 14 dec 2024 20:07

Mijn vader is onlangs overleden. Hij was getrouwd in gemeenschap van goederen met mijn nog levende moeder, en ze hadden in de jaren 80 een 'langst-leeft-al-heeft' akte laten opmaken waarbij 'het gemeenschappelijk vermogen ... geheel aan de langstlevende van hun zal verblijven'. Ze hebben dit later niet laten wijzigen in een keuzebeding oid.

Mijn vraag is wat dit betekent voor de Vlabel aangifte van nalatenschap? Als ik het goed begrijp zal de erfgenaam, ik dus, momenteel nog niets erven maar pas bij het overlijden van mijn moeder. Dus:

- Moet ik dan geen aangifte van nalatenschap indienen ?

- Moet mijn moeder zo'n aangifte van nalatenschap wel invullen ? Strikt genomen valt wat zij nu krijgt buiten het erfenisrecht maar hoe zit dit dan met de fiscale lasten die ze ongetwijfeld zal moeten betalen? Hoe worden die aangegeven/berekend?

wanton

#2 , 16 dec 2024 21:18

Zo'n verblijvingsbeding is nog steeds van toepassing. De erfenis van de kinderen wordt uitgesteld tot het overlijden van de tweede ouder.
Of het een ideale regeling is, valt te betwijfelen. De gezinswoning gaat zonder belasting volledig naar de partner, maar de vrijstelling wordt bij het tweede overlijden dubbel terugbetaald. Enerzijds wegens de verdeling over minder personen, ook een groter bedrag aan hogere tarieven. Indien ondertussen niets kan worden geregeld, kan dan zeer doen. Nogmaals : een keuzebeding geeft heel wat mogelijkheden, nl. van alles tot niets voor de partner. Afhankelijk van leeftijd, behoeftes, relatie met de kinderen, samenstelling van de erfenis. De behoeftes van iemand van 60 zijn anders dan die van een persoon van 85 jaar. Er moet slechts op het einde beslist worden, niet op voorhand.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

kaptzeppos
Topic Starter

#3 , 18 dec 2024 00:53

Bedankt voor de reacties. Een verblijvingsbeding is inderdaad niet optimaal, en er bestaan momenteel inderdaad betere formules, daar ben ik van op de hoogte.
Ik kan de klok echter niet terugdraaien en dit ongedaan maken, het 'kwaad' is geschied, en mijn vader is ondertussen overleden. De vraag is wat nu de gevolgen zijn voor de aangifte van de nalatenschap. Zie ook vragen in mijn eerste post:

- Moet ik een aangifte van nalatenschap indienen (vermits het volledige vermogen naar mijn moeder gaat)?

- Moet mijn moeder zo'n aangifte van nalatenschap wel invullen ? Strikt genomen valt wat zij nu krijgt immers buiten het erfenisrecht maar hoe zit dit dan met de fiscale lasten die ze ongetwijfeld zal moeten betalen? Hoe worden die aangegeven/berekend?

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”