Familie bezwaren/ betrekkingen na schenking van tante

jan smits
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Familie bezwaren/ betrekkingen na schenking van tante

#1 , 02 dec 2024 16:55

Enkele jaren geleden heeft een tante ons een schenking gedaan voor de koop van een woonhuis. In eerste instantie was dat het huis waarin zij zelf opgegroeid was, maar door omstandigheden is dat niet direct gelukt. Er is daarom een ander woonhuis gekocht.

Dat is destijds door haar zelfstandig gedaan en op eigen voorstel vanuit haar.
Eea is volgens ons netjes bij een notaris beschreven en vastgelegd.

Nu komen plotseling neven en nichten en ooms en tantes ineens bij ons dat zij van mening zijn dat mijn tante dergelijke bedragen niet had mogen schenken
zonder dit eerst aan de "familie" voor te leggen!?

Naar mijn mening heeft mijn tante het recht om zelfstandig te beslissen wat zij met haar geld doet, maar zijn daar uitzonderingen op te verzinnen welke de familie zou kunnen aanhalen?

Franciscus

#2 , 02 dec 2024 19:33

Neven en nichten zijn bij mijn weten geen reservataire erfgenamen.

Hier meer uitleg

https://www.vlaanderen.be/gezondheid-en ... en-erfenis

jan smits
Topic Starter

#3 , 02 dec 2024 22:23

Mijn tante heeft geen kinderen en haar man is jaren geleden overleden.
De stelling van de familie is dat wij onethisch gehandeld hebben door de schenking niet af te wijzen of op zijn minst de schenking met de overige familie leden te bespreken voor hun goedkeuring. Een goedkeuring waarvan zij ook aangeven dat zij deze niet zouden hebben gegeven.
Mijn tante was enkele jaren geleden nog gewoon normaal wilsbekwaam toen zij zelf eea voorstelde. Ze heeft uiteraard zelfstandig destijds met de notaris gesproken ondanks het feit dat ze zelf aangaf ons bij het gesprek met de notaris erbij te willen hebben.

Reclame

jan smits
Topic Starter

#4 , 13 dec 2024 13:20

Dank je wel allemaal voor jullie reacties.
Het doet me goed te lezen dat jullie er grotendeels hetzelfde over denken als ik.

Ben bang dat ze hun visie nu bij anderen willen verkondigen als ik dit lees als en laatste reactie vanuit de familie...

"....maakt zeker geen vrienden zo, en dit zal op termijn ook bij anderen ter oren komen."

jan smits
Topic Starter

#5 , 13 dec 2024 13:20

Dank je wel allemaal voor jullie reacties.
Het doet me goed te lezen dat jullie er grotendeels hetzelfde over denken als ik.

Ben bang dat ze hun visie nu bij anderen willen verkondigen als ik dit lees als en laatste reactie vanuit de familie...

"....maakt zeker geen vrienden zo, en dit zal op termijn ook bij anderen ter oren komen."

We gaan het zien, kan er voor nu niets aan doen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”