Huwelijk-erfrecht

Zoukzouk
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Huwelijk-erfrecht

#1 , 03 dec 2024 13:57

Hallo
Ik had enkele vragen omtrent huwelijk en erfrecht. Korte schets : gehuwd, 2 minderjarige kinderen

Wij zijn gehuwd met een huwelijkscontract met keuzebeding. Mocht één van ons sterven dan komt alles aan de andere toe. Dit was onze keuze jaren geleden (2011)
Hoe de verdeling in dit stelsel zou zijn naar mijn kinderen toe is mij een vraagteken. Vandaar :

De situatie is op heden gewijzigd : 2 kinderen, overlijden ouder (erfenis) waardoor ik stilsta bij mijn eerder gemaakte keuzes.
Wat zijn mogelijkheden naar toewijzing gelden (bij mijn overlijden) naar (nu nog) minderjarige kinderen?
Mijn overleden ouder had bvb voor hen een levensverzekering geopend op hun naam. Bij het overlijden kwam dit automatisch naar hen toe.

Nu wil ik dit ook geregeld zien. Mocht ik komen te overlijden dan wil ik dat een deel op hun naam staat of naar hen toekomt (ook indien minderjarig). Alvast toch de gelden die ikzelf heb geërfd.
Welke opties bestaan er anno 2024?

Dan aansluitend had ik ook al willen informeren naar eventuele stappen die men nu al kan nemen omtrent 'uitvaart' regeling. Crematie of niet, kerk of niet..
Kan dit ook bij een notaris geregeld worden of kan men dit via IZIMI laten registreren?

Alvast bedankt voor de helpende denkers

wanton

#2 , 03 dec 2024 16:16

Keuzebeding : daar staan meestal meerdere opties in vermeld. De overlevende partner kan kiezen welke optie uitgevoerd wordt. Die keuze is afhankelijk van leeftijd, eigen behoeftes, gezondheid, relatie met kinderen. Dit kan gaan van alles tot niets!
Indien u de geërfde bedragen niet volledig afgezonderd kan houden van de rest, zal het moeilijk zijn die in uw nalatenschap als 'eigen' te laten beschouwen. U kan die misschien nu al reserveren via een tak-21 belegging.
Praat toch maar eens met uw notaris met meer concrete gegevens.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Zoukzouk
Topic Starter

#3 , 04 dec 2024 10:07

Hoi
Ik heb dit nagevraagd bij mijn notaris en ik kreeg als antwoord dat de gelden verworven door de erfenis 'persoonlijke gelden' zijn. DIt staat ook vermeld in ons huwelijkscontract dat indien er gelden door erfenis worden bekomen die niet van toepassing zijn voor onze huwgemeenschap.
Mijn partner zou, bij mijn overlijden, enkel kunnen genieten van de 'intrest' op die gelden en de naakte eigendom gaat naar mijn kinderen.
Mijn kids zijn nu 6 en 7..dus nog eventjes tot hun meerderjarigheid. Dit zou 'bevroren' komen te staan en pas op hun 18de vrijkomen.

We hebben tot op heden alles met deze notaris geregeld (huwelijkscontract, erfenis, verkoop woning..) dus ga ik ervan uit dat alles in een dossier wordt bijgehouden? Of hoe dien ik dit te zien.

Die gelden bekomen door de erfenis staan op verschillende zaken (termijnrekening, spaarrekening, stukje afbetaling woningkrediet). Deze bedragen kunnen ook in de toekomst vermeerderen (rente) of minderen (indien ik ze gebruik)
Hoe kunnen ze dan achterhalen wat het 'geërfde deel daarvan was'?
Mijn notaris heeft natuurlijk alles ivm het overlijden van mijn ouder geregeld (aangifte, verkoop van de woning..). Dit staat uiteraard op papier.
Gaan ze daar binnen 10-20_30 jaar nog naar kijken dan?

Reclame

wanton

#4 , 04 dec 2024 10:25

Indien er kinderen zijn worden eigen maar geërfde bedragen toch aanzien als gemeenschappelijk, tenzij tegenbewijs. Dwz. = steeds afgezonderd van de andere bedragen, niet gebruikt voor de gemeenschap, enz. Is niet simpel, zeker niet over lange periodes. U heeft reeds een deel gebruikt voor afbetaling (gemeenschappelijk?) woonkrediet.
Het gaat hier om het basisbedrag, want intresten op eigen gelden zijn , tenzij anders vermeld in huwelijkscontract, 'gemeenschappelijk'. Laat die intresten dus uitkeren op een andere rekening.
Opgelet : naakte eigendom aan kinderen en vruchtgebruik aan partner , dat eindigt niet op hun 18 jaar. Dat duurt in principe tot de vruchtgebruiker zelf overlijdt of afstand doet van het vruchtgebruik!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Zoukzouk
Topic Starter

#5 , 05 dec 2024 14:09

Hoi
Bedankt voor het inzicht.
Is een levensverzekering dan een betere optie? Of zijn er nog zaken die men kan overwegen?
Ik kan natuurlijk ook een deel van de bekomen gelden op een rekening op hun naam zetten, maar dan heeft mijn partner alsnog toegang veronderstel ik?(ouder zijnde)
Ik hoop natuurlijk nog een eind op deze bol te kunnen rondlopen, maar wil toch voorbereid zijn...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”