Daar ik veel verschillende info krijg had ik graag jullie advies.
Mijn 35 jarige zoon overleed tengevolge van verkeersongeluk, hij bewoonde een huurhuis en woonde alleen. Hij had echter veel schulden.
Ik als moeder heb bij de rechtbank van eerste aanleg de erfenis verworpen als ook zijn vader (gescheiden) en zijn stiefbroer.
Mijn zoon had een zoontje bij een vriendin (7 jaar) welke hij erkend had .
Zij woonden nooit samen.
Bij de notaris kwamen we te weten dat het kind de erfgenaam is maar dat de moeder alles zal moeten afwerken via vrederechter voor verwerping.
Op de griffie van het vredegerecht word ze door gestuurd naar het justitiehuis, en zo van kastje naar de muur gestuurd. Zij zo zelf alle schulden moet aantonen of kennen ,maar dit is niet zo evident daar zijn papierwinkel een puinhoop is en hij jaren in Nederland woonde.Laatste 7 maanden woonde hij terug in België.
We willen niet dat het kind met de schulden overspoeld zal worden.
De begrafenis hebben wij als ouders afgewerkt.
En wat moet er met het huurhuis en de inboedel gebeuren? Moeten de kosten blijven oplopen?
Er is ook een levensverzekering met het kind als begunstigde (naam is vermeld als begunstigde).
Mag de moeder dit aanvaarden ? Volgens de verzekeringsmakelaar wel, zonder invloed op de eventuele verwerping.
Graag jullie advies op dit omvangrijke vraagstuk, waar we niet goed een uitkomst van zien. Dank u