Naamloze effecten

g1955
Topic Starter

Naamloze effecten

#1 , 08 feb 2010 21:52

Ik heb nog enkele naamloze effecten (fondsen)
Als mijn erfgenaam ze niet aangeeft,kan de fiscus dan iets bewijzen?In de bank is wel genoteerd dat ik ze aangekocht heb maar ze zijn naamloos.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 08 feb 2010 22:13

Ik heb nog enkele naamloze effecten (fondsen)
Als mijn erfgenaam ze niet aangeeft,kan de fiscus dan iets bewijzen?In de bank is wel genoteerd dat ik ze aangekocht heb maar ze zijn naamloos.

U moet dan wel binnen de drie à vier jaar overlijden want binnenkort moeten effecten aan toonder op een effectenrekening geplaatst worden, namelijk:

31 december 2013 voor effecten aan toonder die
werden uitgegeven vóór 23 december 2005,
31 december 2012 voor effecten aan toonder die
werden uitgegeven na 23 december 2005.

Bank zal bij overlijden niet meedelen dat ze aan erflater ooit effecten aan toonder heeft verkocht. Maar niet aangeven dat die effecten nog in de nalatenschap zitten is wel fraude.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Creatief

#3 , 09 feb 2010 23:19

Zie Successierechten.

Reclame

bartvdv

#4 , 10 feb 2010 10:04

Waarom zou je het risico lopen als de successierechten nu al vrij laag zijn?

En er bestaan andere fiscaalvriendelijke manieren al naargelang de oorsprong en bedoeling van de effecten.

Creatief

#5 , 10 feb 2010 14:51

Ouders, die 5 of 4 jaar geleden effecten hebben gekocht aan toonder kunnen deze perfect schenken aan hun kinderen tot 2012-2013 om deze door hen zelf te laten verzilveren.

Vadertje Staat weet hier dan niets van. Je mag geen fraude plegen, maar anderzijds heeft de Staat ons al genoeg ontnomen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”