eigen kind vs kinderen via gewone adoptie

wimdeprins
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

eigen kind vs kinderen via gewone adoptie

#1 , 11 jun 2024 16:07

Beste,

De situatie is als volgt: ik heb 1 eigen dochter en 2 stiefdochters. Indien ik kom te overlijden heeft mijn dochter recht op het gereserveerd deel ("kindsdeel), zijnde 50% van mijn vermogen. Indien ik zou wensen dat mijn stiefdochters eveneens zouden erven van mij kan ik hierdoor slecht beschikken over 50% van mijn vermogen waardoor mijn stiefdochters elk slecht 25% zouden erven (bij gelijkwaardige toekenning langs mijn kant).

Indien ik mijn stiefdochters zou adopteren in het kader van gewone adoptie, bekomen zijn dan dezelfde rechten als mijn eigen dochter? Indien het antwoord hierop "JA" is, dan heeft elk kind dezelfde rechten, waardoor ik aan elk van hen 33,33% kan toekennen.

Klopt mijn bovenvermelde redenering?

Thomas_A
Berichten: 2587
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 jun 2024 19:17

Hebben uw stiefdochters dan geen wettelijke vader meer? Adoptie is niet “een extra ouder”.

Meerderjarig of minderjarig?


Reclame

wimdeprins
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 jun 2024 11:05

@Thomas A, ik spreek over gewone adoptie en niet over volle adoptie.

Bij gewone adoptie wordt de band tussen het kind en de biologische ouder behouden waardoor het kind nog steeds van zijn biologische ouder kan erven.

Franciscus
Berichten: 38860

#5 , 12 jun 2024 19:43

Maar erft ook van adoptie ouder als wettelijk kind.
in de case die ik goed ken kind (toen 12 jaar) mocht zelf bepalen wat de familienaam zou zijn van een van beide tot beide en in welke volgorde.
Wettelijk was dat toen nog niet mogelijk...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”