Verwerpen nalatenschap en afhandelen huurcontract overleden vader

Henricus52
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Verwerpen nalatenschap en afhandelen huurcontract overleden vader

#1 , 25 mei 2024 16:07

Goeiedag,
Mijn vader is eergisteren overleden en laat veel schulden na. Hij had al een bewindvoerder en die adviseerde mij om de nalatenschap te verwerpen. Dat ben ik zeker van plan maar ik weet niet goed hoe ik met zijn verhuurder (huisbaas) moet handelen. Die hoeven geen opzeg, zolang ze maar zo snel mogelijk kunnen verhuren aan iemand anders met de zomer voor de deur. Het appartement aan zee was ook quasi volledig gemeubeld door de verhuurder zelf. Maar ze vragen wel dat ik zijn kleren en andere spulletjes kom halen (tv, diepvries, wasmachine), maar als ik dat doe, aanvaard ik de erfenis dan niet? Ik panikeer nogal snel: ik heb de sleutels van mijn vader; ik ga ervan uit dat ik die toch al mag teruggeven aan hun? Ik had gelezen dat je als verhuurder naar de vrederechter kan stappen en een curator kunt aanstellen, maar de verhuurder weet ook dat hij dan maanden kwijt is. Als ik verwerp, dacht ik juridisch gezien zelfs geen huur te moeten betalen, maar ik wil die mensen ook niet ontgrieven. Ik heb al iets gelezen dat ik als een soort zaakwaarnemer mijn vader zijn spulletjes kan stockeren, maar mag dat dan bij mij thuis? Ik schat de waarde van die spulletjes op amper 500€. De schulden op 5000€, de huur was 760€. Wat is het beste scenario voor mij én de verhuurder?
Alvast bedankt! Vriendelijke groet!

Franciscus
Berichten: 38772

#2 , 25 mei 2024 16:20

U mag totaal NIETS doen.
Niet aanvaarden wil zeggen geen enkele handeling stellen.
Geen voorwerpen uit appartent halen. Niets betalen nergens op reageren . Op het ogenblik dat u ook maar iets doet wordt u geacht de nalatenschap dus ook de schulden te hebben aanvaard.
Contacteer maandag direct uw notaris. Beantwoord zeker geen telefoontjes of brieven van verhuurder.

Thomas_A
Berichten: 2460
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 mei 2024 18:39

Waarom heeft u een sleutel? Al van voor het overlijden? Die zou ik sowieso niet meer gebruiken.

Voor de verhuurder maakt het ook een verschil van wanneer het contract dateert. Sinds 2019 is het Vlaams huurdecreet van toepassing en eindigt de huur automatisch.

Een goede uitleg:

https://www.dewaele.com/nl/advies/sterv ... urcontract
Laatst gewijzigd door Thomas_A op 25 mei 2024 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Henricus52
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 mei 2024 22:24

Ik heb twee paar sleutels. De éne heb ik van de thuisverpleging gekregen die niet meer moest langskomen omdat mijn vader al lang in het ziekenhuis lag, de tweede is van mijn vader. Die heb ik van mijn vader gekregen omdat ik de eerste vergeten was (ik woon in Antwerpen, hij aan de zee). Ik mocht van mijn vader overnachten in het appartement toen hij op zijn laatste benen liep, zodat ik niet moest pendelen tussen Antwerpen en de kust. Soit, ik was kind aan huis.

Het contract is van voor 2019. Ik zit bij wijze van spreke safe door te verwerpen, maar voor wat kleren, een tv, diepvries en een wasmachine de verhuurder drie maanden en veertig dagen laten 'creperen' vind ik ook overdreven. Daarvoor is er juist die wetsaanpassing geweest. Ik hoor bij de notaris van de week: die had het toch ook over een stockeringsmogelijkheid. Iemand daar een idee over? Op een Nederlandse site spreken ze over zaakwaarneming: https://www.infotaris.nl/blogs/erfenis- ... leeghalen/
We zijn natuurlijk in België. Ik weet het. Bedankt voor jullie reacties!

bullgod
Berichten: 364
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 mei 2024 10:05

zelfs al lijkt het onaangenaam of onredelijk ten overstaan van de verhuurder, deze zal m.i. de wettelijke "gevolgen" vh overlijden dienen te ondergaan.

als u verwerpt, hebt u met de erfenis niets te maken. er is in dat geval geen reden voor u om de verhuurder te ontzorgen.

hebt u zelf kinderen?
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Henricus52
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 mei 2024 11:55

Ja, ik heb een achtjarige dochter, ook voor haar heb ik de procedure van verwerping al in gang gezet. Tot hoever in lijn gaan ze naar erfgenamen toe (tot broers en zussen van de overledene of nog verder)?

Franciscus
Berichten: 38772

#7 , 26 mei 2024 19:12

Hier eens lezen
https://www.vlaanderen.be/erfenis
Dus deze kunnen best dan ook verwerpen. Men kan dit samen doen ( kosten worden dan gedeeld)
Bij minderjarige kinderen zal men via de vrederechter moeten.

Inazuma
Berichten: 9873
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 26 mei 2024 21:26

Mijn deelneming
Mijn vader is eergisteren overleden en laat veel schulden na. Hij had al een bewindvoerder en die adviseerde mij om de nalatenschap te verwerpen. Dat ben ik zeker van plan maar ik weet niet goed hoe ik met zijn verhuurder (huisbaas) moet handelen.
Verwerpen bij notaris dus
Ook voor uw dochter, al zal u daarvoor langs de Vrederechter moeten, maar gezien al onder bewindvoering zal Vrederechter wslk snel voldoende info kunnen krijgen of al hebben voor verwerping.


GEEN ENKELE DAAD STELLEN IN DE PLAATS VAN UW VADER :!:
Dat zou betekenen dat u de erfenis impliciet aanvaardt

Dus niets opzeggen van contracten :!:
U kan als u dat echt wil, hen wel op de hoogte brengen van het overlijden-met-schulden op [datum], maar absoluut niets meer dan een feitelijke melding doen !
Geen opzegging, geen vraag tot stopzetting of wat ook, puur een melding.


Maar ze vragen wel dat ik zijn kleren en andere spulletjes kom halen (tv, diepvries, wasmachine), maar als ik dat doe, aanvaard ik de erfenis dan niet?
Inderdaad, niet doen dus !

ik wil die mensen ook niet ontgrieven.
Als ze geen sleutel hebben, kan u bvb de sleutels in een enveloppe achterlaten, dat bespaart alvast een slotenmaker ...

Wat kopies vd overlijdensakte kunnen ook handig zijn voor de verhuurder om nutsdiensten over te zetten of te stoppen

Ik heb al iets gelezen dat ik als een soort zaakwaarnemer mijn vader zijn spulletjes kan stockeren, maar mag dat dan bij mij thuis?
In principe mag dat, maar doe het best niet wegens mogelijkheid tot foute interpretatie
Laat de verhuurder dat maar doen


Kosten begrafenis en "laatste ziekenhuisrekening" zijn wél voor de normale wettelijke erfgenamen, zelfs als ze verwerpen ...

Henricus52
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 mei 2024 08:12

Dank je wel voor uw tijd en uitgebreide antwoord! Dat was nu nog eens klare taal!

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”