Moeder overleden, zussen en broers houden me overal buiten.

Mara_
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Moeder overleden, zussen en broers houden me overal buiten.

#1 , 07 mei 2024 11:16

Beste

Mijn moeder is een paar weken terug overleden. Ze was de langslevende echtgenoot (dus vruchtgebruiker). Geen testament, geen schulden, allemaal volwassen kinderen. Er is een herenhuis in kwestie, een kluis met haar goudstukken, wat rekeningen waar ook wat geld op stond, ook in het buitenland.

Mijn broers en zussen houden me overal buiten en regelen alles zelf, zonder mij zelfs in het ouderlijk huis toe te laten, of me haar Rijksregisternummer te geven, overlijdensakte etc... Ze hebben de sloten veranderd, elk van hen heeft een sleutel behalve ik, dus ik kan het daar niet opzoeken. En ik heb haar Rijksregister nodig om online een overlijdensakte op te vragen.

De inboedel interesseert me niet, ze hebben het al leeggehaald. De verkoop van het ouderlijk huis, de inhoud van haar kluis zelf en ook het haar bankrekening, daar wil ik wel mijn deel van. Haar rekeningen in het buitenland wil ik niks mee te maken hebben. Mijn broer vroeg me om een volmacht, waar ik neen op heb gezegd. Na dit alles vertrouw ik hem (hen) dus niet meer.

Hoe vaak ik ook vragen stel, er wordt niet geantwoord. Ik ben bang dat ze alles gewoon onderling gaan verdelen en ook het huis gewoon zonder notaris gaan verkopen, zodat ze niks moeten aangeven. Dit kan toch niet denk ik dan, ik ben toch ook een wettelijk erfgenaam?

Wie moet ik contacteren om dit in goede banen te leiden en mijn deel op te vragen? Mijn broer zou al met een notaris spreken over de kluis enz .. maar ik kom er niet achter wie dit is.

Alvast bedankt en alle advies is Welkom.

bullgod
Berichten: 330
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 mei 2024 12:13

als reservataire erfgenaam kunnen de anderen zonder u in principe niets, behalve gefoefel dat onder de noemer diefstal of verduistering valt.

vanaf het ogenblik van overlijden van uw moeder bent u mede-eigenaar van al haar bezittingen. dit betekent dat u evenveel rechten hebt als de andere kinderen.

laat u niets wijsmaken: al was u maar voor 1% mede-eigenaar, dan heeft u evenveel in de pap te brokken als de andere 99%. in deze materie is het niet de meerderheid die het voor het zeggen heeft.

het huis verkopen en de rekeningen deblokkeren is onmogelijk zonder uw akkoord. de kluis leeghalen mogen ze niet, maar kunnen ze wel als ze er in kunnen.

bedenk wel dat eerst de aangifte vd nalatenschap aan de fiscus dient te gebeuren binnen de 4 maanden. dat is een verplichting/verantwoordelijkheid van elke erfgenaam.

nadien de verdeling is iets tussen de erfgenamen onderling. daar trekt de overheid zich niets van aan, tenzij iemand aan de rechtbank een gerechtelijke vereffening-verdeling vraagt. al wie toegang had/heeft tot het sterfhuis zal desgevallend onder ede moeten verklaren niets verduisterd te hebben.

elke erfgenaam kan zijn eigen notaris kiezen; u hoeft dus de notaris van uw broer in eerste instantie niet te kennen.
ik vermoed dat u zich tot de vrederechter kan wenden om toegang te krijgen tot het huis.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

mava105
Berichten: 22316
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 07 mei 2024 12:20

Maar uw broers en zussen bang door eens te laten vallen dat je alles zal blokkeren door geen akkoord te geven voor vrijgaven van de rekeningen en de woning

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”