Situatie:
mijn vader heeft twee broers. Samen bezitten ze een bouwgrond.
Ikzelf heb één zus.
Mijn zus wil graag die bouwgrond. Mijn vader is bereid zijn deel van de bouwgrond te schenken, op voorwaarde dat ik niet 'achtergesteld' word.
De broers van mijn vader willen hun deel verkopen aan mijn zus.
Mijn vader dacht eraan zijn deel van de grond te schenken aan mijn zus als voorschot op de erfenis. Is dit mogelijk? (dus enkel 1/3de van de grond schenken, want het is gedeeltelijk van zijn broers). Hij zou in principe de grond eerst kunnen verkopen, en dan het geld schenken, maar dat zou niet 'eerlijk' zijn voor mij, omdat de waarde daarvan niet stijgt, en van een bouwgrond wel. Klopt dit?
Wat is volgens jullie het 'eerlijkst'?
De meest neutrale en "eerlijkste" oplossing zou erin bestaan dat uw vader aan uw zus de tegenwaarde in geld geeft ten bedrage van één derde van de verkoopprijs van de grond en tegelijk aan u en uw broer en hetzelfde bedrag schenkt.
Andere oplossingen liggen moeilijker:
Indien uw vader zijn deel van de grond schenkt aan uw zus, dan zal dat deel wanneer uw vader overlijdt gewaardeerd worden aan de actuele waarde van die grond op het ogenblik van overlijden en dat bedrag zal in mindering worden gebracht van uw zuster haar erfdeel. Deze optie veroorzaakt voor uw zus bijgevolg grote onzekerheid mbt haar toekomstige rechten. Het is zefs niet denkbeeldig dat, indien de erfenis van uw vader klein blijkt te zijn, uw zus compensatie zal moeten betalen aan u en uw broer.
Schenkt uw vader nu een geldsom aan uw zus en nog niets aan u en uw broer, dan zal er op het ogenblik van het overlijden van uw vader slechts rekening worden gehouden met dat nominale geldbedrag. Er gebeurt, in tegenstelling met geschonken onroerende goederen, geen herwaardering. Het gevolg daarvan is dat de reële waarde van wat u en u broer meer zullen ontvangen van de erfenis beduidend lager kan liggen door de inflatiegraad tussen ogenblik van de schenking en het overlijden. Indien uw vader nog jong is kan dit nadeel hoog oplopen.
Besluit: indien er op hetzelfde ogenblik, aan alledrie niet exact het zelfde wordt geschonken is er geen ideale oplossing.