Erf ik wanneer mijn vader hertrouwd is zonder kinderen?

Maaikekat
Topic Starter

Erf ik wanneer mijn vader hertrouwd is zonder kinderen?

#1 , 28 jan 2010 14:51

Mijn vader is nu voor de derde keer getrouwd. Uit zijn 1ste huwelijk heeft hij een dochter en uit zijn tweede huwelijk ook een dochter (mezelf). Nu is hij voor de derde keer getrouwd zonder kinderen. Geen enkele dochter heeft nog contact met hem aangezien hij ons verstoten heeft. Mijn vraag is als hij komt te overlijden kan ik dan erven? Ik weet dat hij in de tijd zowel zijn huis (dansschool) en huis van mijn grootmoeder bezat.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 28 jan 2010 18:39

Ja, U zal erven (net zoals uw halfzus en zijn echtgenote).
U moet ten minste 1/3 van zijn erfenis bekomen in blote eigendom. Bij haar overlijden wordt dat dan volle eigendom.

Het kan zijn dat U daarvoor de rechtbank moet inschakelen, namelijk als hij al teveel zou geschonken hebben (dus tijdens zijn leven) aan anderen.

Zolang hij nog leeft kunt U evenwel niets ondernemen.

Men kan een gemeenschappelijk kind in de praktijk onterven door een huwelijkscontract te maken dat alles van de gemeenschap aan de langstlevende geeft. Dan erven de kinderen nog altijd, maar er zit niets meer in de doos.
Bij niet-gemeenschappelijke kinderen kan dat zomaar niet: wat hij in het gemeenschappelijk vermogen (hij + 3de echtgenote "samen") brengt of bij overlijden aan haar doorgeeft via zo een huwelijkscontract, wordt in dit geval als een schenking aanzien en meegerekend in de erfenis.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”