nalatenschap personen testament

Rhino
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

nalatenschap personen testament

#1 , 02 jan 2024 18:25

ik heb geen kinderen maar het wel een petekindje. Haar ouders staan in mijn testament.
kan ik dan ook zo een investering doen voor petekindje of haar ouders zoals artikel hieronder ?
ik las dit artikel heden op HLN

Investeer samen met je erfgenamen

Heb je het plan om weldra een bijkomend onroerend goed aan te kopen, overweeg dan een gesplitste aankoop samen met je toekomstige erfgenamen. Dat zijn vaak je kinderen maar wil je als kinderloze persoon bijvoorbeeld je neef of nicht betrekken, dan kan dat ook. Je koopt dan zelf het vruchtgebruik en je toekomstige erfgenamen kopen de blote eigendom. Bij je overlijden dooft je vruchtgebruik uit en worden je erfgenamen volle eigenaars, zonder dat ze nog erfbelasting moeten betalen. Ieder moet wel zijn deel van de aankoopprijs betalen maar je mag het geld dat je erfgenamen nodig hebben, hen vooraf schenken (zelfs zonder schenkbelasting, maar je moet wel minstens drie jaar blijven leven).

mava105
Berichten: 22330
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 02 jan 2024 20:15

Bij mijn weten heeft een petekind niets met de erfenis te maken. Het is een soort van eretitel, uitgevonden door de Katolieke kerk

bullgod
Berichten: 350
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 jan 2024 20:40

volgens mij kan u deze investering doen voor om het even wie, zolang die persoon in uw testament staat.
wel uitkijken dat er geen haar in de boter komt met de begunstigden, want schenkingen zijn definitief.
Prietpraat is des duivels oorkussen.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”