Hoezo? Ik denk dat Inazuma en ik elkaar helemaal niet tegenspreken.
Het is niet zo dat de plaatsvervullende erfgenaam aan het tarief van de oorspronkelijke wordt belast. Echter is dit in beide gevallen hetzelfde tarief, namelijk dat van erfenis in rechte lijn.
Dat ze documenten tekenen die ze niet deftig hebben kunnen inkijken, is natuurlijk hun eigen verantwoordelijkheid.
Partner van de voordien overledene ouder / kind erflater is in uw geval helemaal geen betrokken partij.
Idd, ik had beter moeten lezen.
Ik ging er verkeerdelijk van uit dat erfenissen tussen grootouders en kleinkinderen niet aan het tarief 'rechte lijn' gebeurden. Nu lees ik dat dit wel zo is.
Dat van het ondertekenen heb ik hun ook gezegd; moest blijkbaar allemaal heel raprap gaan. In zo een geval vind ik het allemaal al heel verdacht.
Vandaar ook mijn vragen.
Bij de boedelbeschrijving stond bijvoorbeeld niets ingevuld als waarde van de woning. Iedereen ondertekend zo een papier zonder er bij na te denken maar achteraf kan er nog vanalles bij ingevuld worden waar niet iedereen zicht op heeft.
Het enige wat ik weet is dat alle erfgenamen een document ondertekend hebben waar het geld op de rekening, het geld in de woning en de inboedelwaarde op vermeld stond.