hoe handelen in verkoop van verdeelde blote eigendom

Johan Debergh
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

hoe handelen in verkoop van verdeelde blote eigendom

#1 , 29 nov 2023 12:13

Situatie :
Vader overleden in 1988.
Moeder heeft levenslang vruchtgebruik van de roerende en onroerende goederen, wonende is Oost -Vlaanderen, via notarieel beschrijf 1981.
Kinderen: 2 zonen : krijgen het onroerend goed( rijwoning ) via notarieel beschrijf van de moeder in blote eigendom in 1993.
Kinderen hebben dus elk 1/2 van het huis in naakt eigendom.
Moeder behoud 100% vruchtgebruikt.
1 Zoon, die in Zwitserland woont en de dubbele nationalitiet heeft , Belg en Zwitser ,getrouwd met een zwitserse en 2 kinderen , wenst niets meer met de familie te maken en onthoud zich van alle contacten.
1 zoon , wettelijk samenwonend, in Belgie Oost- Vlaanderen woont en zijn moeder bijstaat.
.
Vraag ; moeder is 92 jaar, en zal niet lang meer leven.
Wat moet de zoon (ik) die in Belgie verblijft doen na de dood van zijn moeder ?
Overlijden aangeven aan notaris
Mag ik de inboedel al wegschenken aan de kringloop , want de inboedel staat nog er steeds volgens 1988 ( geen echte waarde-geen kunst) , na overlijden vader?
Moet er hiervoor door notaris gekeken worden voor akkoord en bepaling waarde inboel ?
Moet ik opdraaien voor alle verdere kosten electriciteit,gas ,verzekering brand, KI, enz want ik wil het huis verkopen , maar gezien er geen reactie komt van mijn broer , sta ik hiervoor een dilemma.
Graag info wat er in dit geval te doen staat,

Mvg JD
29/11/2023 - 12u13

Sirkii
Berichten: 5459

#2 , 29 nov 2023 12:54

Als broer niet wil,tekenen (wat dom is) rechtbank

Franciscus
Berichten: 38738

#3 , 06 dec 2023 22:20

U hebt het adres van uw broer?
Moeder kan nog beslissingen nemen?
Samen naar notaris gaan - moeder kan dan terwijl u er niet bijzit bepaalde zaken laten vastleggen.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”