erfrecht

yusufs
Topic Starter

erfrecht

#1 , 20 jan 2010 20:20

Mijn wettelijke vader, al zeer lang gescheiden van mijn moeder en terug gehuwd maar een huwelijk zonder kinderen, is begin december overleden. Als enig kind is het nu mijn vraag of ik eventueel recht heb op erfrecht. Het is mogelijk dat zijn bezittingen, door de tijd, op naam van die vrouw gezet zijn maar daar heb ik geen weet van. Kan ik langs deze weg iets meer duidelijkheid krijgen of ik al of niet stappen kan of moet ondernemen om mijn recht als enige zoon te doen naleven.
Bedankt bij voorbaat

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 20 jan 2010 21:42

U heeft minstens recht op de blote eigendom van zijn de helft van zijn nalatenschap. Wat dat is , kunnen we natuurlijk niet nagaan.
Bij zijn huidige bezittingen worden ook alle schenkingen geteld die hij ooit gedaan heeft. Indien hij vb. zijn deel in het huis aan zijn vrouw gegeven heeft , kan U daar bezwaar tegen indienen. Uw vader mag slechts de helft vrij weggeven , want anders onterft hij U. U moet minstens de helft krijgen.
Het best is dat U eens gaat praten met een notaris over uw situatie , en hij kan u helpen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”