roerende goederen erven en betalen.

noeke
Topic Starter

roerende goederen erven en betalen.

#1 , 17 jan 2010 21:39

Hoi,

Mijn vader is vorig jaar overleden.
Mijn moeder blijft over. Er is geen testament.
Er is enkel roerend goed (geld)
We zijn met 2 kinderen.
De belastingsbrief is gekomen en nu moeten wij (enkel de 2 kinderen) betalen en mijn moeder niks.
Klopt dat? en er staat bij ons op: BE ?
Mijn moeder belast op 24 % van het geld, maar niks te betalen.
Wij hebben wel al eens een klein deel gekregen, dat staat er ook bij, maar daarnaast staat er ook nog een som op waar wij helemaal niks van gekregen hebben. Dat is nog in ons moeder haar bezit.
Kan het dat zij niks moet betalen en wij de twee kinderen wel op geld dat we niet hebben gekregen?
Dat is toch niet logisch?
Bedankt voor een antwoord.
Met vriendelijke groeten
Noëlla

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2

#2 , 18 jan 2010 19:51

Ja, dat kan volgens de Vlaamse wetgeving.

Moeder erfde in vruchtgebruik; volgens haar leeftijd komt dat blijkbaar overeen met 24% van de waarde.
Daarop moet ze successierechten betalen, maar er is een vermindering voor onder een bepaald bedrag blijft (in rechte lijn en tussen echtgenoten).

De kinderen erven blote eigendom, wat overeenkomt met elk (100-24)/2 = 38% van de waarde. Daardoor krijgen ze maar een gedeeltelijke vermindering.

U heeft dat geld (BE) wel al gekregen, maar het vruchtgebruik er van (de interesten) moet U levenslang afstaan aan moeder.
Het is wel zo dat bij overlijden van moeder, haar vruchtgebruik uitdooft en dat uw blote eigendom volle eigendom wordt zonder dat U daar nog eens iets zou moeten op betalen.

wanton

#3 , 19 jan 2010 17:24

Spijtig genoeg wordt de verdeling BE/VG , na het overlijden van de eerste ouder , voor de roerende goederen weinig of niet toegepast. In de bank is het nog altijd : 'zet alles maar op naam van ons moeder!'
Voor relatief kleine bedragen kon en kan ik dat begrijpen. Voor grotere ( ieder bepaalt zelf waar de grens ligt) sommen is de voorziene wettelijke procedure aangewezen. Men moet dit wel zelf organiseren , terwijl voor onroerende goederen de Registratie de nodige noteringen doet.
Hoe gebeurt het : het bedrag dat vererfd wordt , wordt verdeeld over het aantal blote eigenaars. Eerst worden de successierechten ermee betaald. Ieder blokkeert dat geld op zijn naam bij een bank , met de melding dat de intresten moeten uitbetaald worden aan de overlevende ouder , die de vruchtgebruiker is. En dit zolang die leeft. Pas bij het overlijden van de VG kan de blote eigenaar , verder kosteloos , ten volle over die sommen beschikken.
Indien die bedragen op naam van de overlevende echtgenoot geplaatst blijven , is de kans groot dat de kinderen nogmaals successierechten betalen op hun eigen geld.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”