Fednot Pack: wat is dat en is het gratis of betalend?

RonnyJD
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Fednot Pack: wat is dat en is het gratis of betalend?

#1 , 21 aug 2023 12:48

In 2021 moest ik een akte van erfopvolging laten opstellen door een notaris. Kosten bedroegen 318,15 € incl. BTW.
Ik moet nu voor een andere erfenis een nieuwe akte van erfopvolging laten opstellen, ook door een notaris. Kosten hiervoor bedragen 484 €.
Sinds dit jaar gelden daarvoor vaste tarieven: 195 € ereloon + 125 € per onroerend goed (in dit geval 1).

Er staat echter ook een kost vermeldt: Fednot Pack: 80 € excl. BTW.

Wanneer ik die Fednot Pack opzoek (kende dat niet), lees ik dat daarmee de nieuwe gratis dienst IZIMI bedoeld wordt, een digitale kluis waar documenten bewaard kunnen worden. Voor mij moet zo'n kluis niet, ik heb er eigenlijk liever geen en voor zover de info is het niet verplicht?

Ik gaf door aan de notaris dat dat Fednot Pack voor mij niet hoeft, maar deze antwoordt nu dat dat Pack de opzoekingen zijn die wettelijk gezien betaald moeten worden. De akte zal aan mij verstuurd worden na registratie via mail.

Voor IZIMI moet je je registreren, maar ik moet me ook ergens registreren voor de opzoekingen die de notaris doet?

Verder laat de notaris weten dat dat Fednot Pack de kosten zijn die door de Federatie van Notarissen aan elke notaris wordt aangerekend voor elk dossier voor de digitale verwerking en de opzoekingen (kadaster, rijksregister, opzoeking CRT). Deze kosten moet een notaris dus verplicht doorrekenen aan een cliënt.

Wat is dat Fednot Pack nu eigenlijk? De opzoekingen, de gratis digitale kluis?
Als ik de definitie van "ereloon" opzoek, schrijft notaris.be dat dat een vergoeding is voor het werk van de notaris en zijn medewerkers. Vallen die opzoekingen niet onder 'werk'? Wat dat betreft moet er weinig opzoekwerk gebeuren, ik bezit een attest van erfopvolging, het resultaat van CRT, gegevens van het kadaster …

JurecaBE
Berichten: 336
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 aug 2023 12:54

Duidelijk iets van de notarissen

https://www.fednot.be/nl/
JurecaBE moderator

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”