"Lening" en "in staat van verlengde minderjar

bartvdv
Topic Starter

"Lening" en "in staat van verlengde minderjar

#1 , 18 jan 2010 18:12

Mijn broer is mentaal gehandicapt en is "in staat van verlengde minderjarigheid" verklaard door de rechtbank. Mijn ouders zijn voogd. Mijn broer krijgt iedere maand een uitkering die trouw door mijn ouders al 30 jaar lang op een rekening op naam van mijn broer wordt gezet. Dat geld is nodig om later de zorg voor mijn broer te kunnen verzekeren als mijn ouders komen te overlijden.

Mijn zus heeft een winkel (waarschijnlijk 100% van de aandelen in de bvba) en haar vriend is zaakvoerder (weten niet of hij aandelen heeft in de zaak).

Een tweetal jaar geleden is de winkel in geldnood gekomen en zijn mijn zus en haar vriend bij mijn ouders gaan aankloppen voor financiële steun. Onder tijdsdruk hebben mijn ouders toegegeven en hebben een bedrag van 50.000 euro van de rekening van mijn broer overgeschreven op de rekening van mijn zuster (niet op de rekening van de bvba). De mededeling op de overschrijving is blanco.

Mijn ouders waren 70 en 78 jaar oud op het ogenblik van de feiten.

De overige kinderen waren niet op de hoogte, maar gezien mijn vader altijd al het geld van mijn broer verstandig heeft beheerd, was er tot hiertoe geen reden om achterdochtig te zijn. Uiteindelijk is de hele zaak toch uitgekomen, wat tot wrevel tussen de kinderen heeft geleid. Volgens mijn ouders ging het om een lening en verwachtten zij dat geld terug. Er is geen enkel document buiten het rekeninguittreksel. Mijn ouders hebben al spijt van het hele gebeuren, maar het kwaad is nu eenmaal geschied.

Nu blijkt dat mijn zus en haar vriend op een avond - kort na het storten van het geld - bij mijn ouders zijn langsgeweest om mijn broer zijn handtekening te laten zetten in een "boek".

Uit de gesprekken met mijn ouders vermoed ik dat het hier gaat om het aandeelhoudersregister. Met andere woorden mijn broer is ingeschreven als aandeelhouder voor een onbekend aantal aandelen dat overeenkomt met 50.000 euro. In het scenario van mijn zus en haar vriend gaat het dus niét om een lening.

Mijn ouders vragen om de zaak te laten rusten, maar het lijkt mij duidelijk dat als beide ouders komen te overlijden en het geld moet verdeeld worden, de strijd zal losbarsten.

Enkele bedenkingen:
. Mijn ouders hebben een onwettige daad gesteld. Het geld is eigendom van mijn broer en had niet mogen gebruikt worden om mijn zus uit de financiële problemen te halen. Zijn mijn ouders nu verantwoordelijk voor het terug laten vloeien van de 50.000 euro (dus van hun eigen spaargeld); of moet mijn zus de 50.000 euro terugbetalen?
. De handtekening van mijn broer heeft geen enkele waarde, vermits hij in staat van verlengde minderjarigheid verkeert, en dus kan hij geen aandeelhouder zijn, met alle gevolgen vandien;
. Kan de 50.000 euro die op de rekening van mijn zus werd gestort, voorgesteld worden als een voorschot op de erfenis/schenking, vermits het utopisch is te veronderstellen dat mijn zus het geld zou kunnen terugbetalen.

Mocht er grond zijn voor een rechtzaak, tot hoe lang kan je wachten vooraleer een rechtzaak te beginnen, vermits mijn ouders de zaak liever willen laten rusten. Ik ben ondertussen aangesteld als voogd mochten mijn beide ouders komen te overlijden. Kan ik dan nog een rechtzaak starten om het geld terug op de rekening van mijn broer te krijgen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex

#2 , 19 jan 2010 08:52

Art. 487octies. Behoudens de in dit hoofdstuk bepaalde afwijkingen, vinden de bepalingen betreffende de voogdij over minderjarigen mede toepassing op de voogdij bedoeld in artikel 487quater.(Burgerlijk Wetboek)

Zie de voogdijwet, in het bijzonder art. 410 van het Burgerlijk Wetboek.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”