kosten nalatenschap door notaris

freetotax2005
Topic Starter

kosten nalatenschap door notaris

#1 , 15 jan 2010 09:03

Onlangs kreeg ik een ontwerp van aangifte van de nalatenschap gemaakt door een notaris die aangesteld is door de familie langs vaderkant bij overlijden van grootmoeder. Notaris schrijft me aan, vraagt me bv 1/8 van de notariskosten ( bij 8 erfgenamen ) terwijl ik maar bv 1/18 in de nalatenschap bezit ? Kan dit zo maar ?

Reeds bedankt voor jullie reacties.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 15 jan 2010 19:12

Je hebt een reden om je beklag neer te leggen bij de notaris. De notariskosten staan in verhouding met het ontvangen erfdeel.

Heb je veel geërfd, dan betaal je in verhouding meer aan notariskosten. Heb je weinig geërfd, dan betaal je minder. Enfin, zo was het toch de afspraak bij onze notaris.

Deze kostenverdeling telt ook voor de successierechten.

3399AAaa

#3 , 17 jan 2010 12:30

Wetboek Successierechten : Artikel 70
De erfgenamen, legatarissen en begiftigden zijn tegenover de Staat aansprakelijk voor de rechten van successie of van overgang bij het overlijden en voor de interesten, ieder voor het door hem verkregene.

Bovendien, zijn de erfgenamen, algemene legatarissen en begiftigden in de nalatenschap van een Rijksinwoner samen aansprakelijk, ieder in verhouding van zijn erfdeel, voor de gezamenlijke rechten en interesten verschuldigd door de legatarissen en begiftigden onder algemene titel of onder bijzondere titel. Deze regel is niet van toepassing op de rechten en interesten verschuldigd op de in artikel 37 voorziene nieuwe aangiften, wanneer het op hen niet berust deze aangiften in te leveren.

Artikel 75 In zoverre er geen andersluidende beschikkingen bestaan, worden de rechten van successie en van overgang bij overlijden gedragen door de erfgenamen, legatarissen en begiftigden, ieder voor datgeen wat door hem verkregen wordt.
Plus est en vous

Reclame

wanton

#4 , 17 jan 2010 13:36

De art. 70 & 75 van wetb. Succ. hebben niets te maken met de vraagstelling. Deze artikelen hebben het over de successierechten en aanverwante , die idd moeten betaald worden naargelang hetgeen men heeft verkregen uit de nalatenschap.

Het ereloon van de notaris is een kost van de erfgenamen tengevolge van een nalatenschap , niet van de nalatenschap als dusdanig. Maar hier ook mag verwacht worden dat de kosten verdeeld worden naargelang het aandeel in de totaliteit. Waarschijnlijk heeft de notaris geoordeeld : elke belanghebbende betaalt evenveel, ik heb voor iedereen hetzelfde gedaan.
Een uitleg van de notaris is wel nodig. Misschien van belang : heeft de notaris een bedrag voor ereloon afgesproken of rekent hij forfaitair op basis van de ingevulde bedragen? In dit laatste geval dienen de kosten ook prportioneel verdeeld te worden. BIj een afgesproken bedrag opteer ik : ieder evenveel.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

3399AAaa

#5 , 17 jan 2010 14:01

sorry verkeerd begrepen
Plus est en vous

freetotax2005
Topic Starter

#6 , 18 jan 2010 09:57

Bedankt voor de reacties. Ik wist zelfs niet dat er een notaris was aangesteld om de aangifte van de erfenis te regelen, dacht dat dit enkel was om de verkoop van het onroerend goed te regelen, dus er was geen bedrag van notariskosten onderling afgesproken :) Ga zeker en vast niet meer betalen dan mijn wettelijk deel. Juist één probleem, notaris wil niet luisteren :D Denk er daarom zeker aan om eigen notaris te nemen ( naast notaris voor de andere erfgenamen + notaris voor kopers ) voor verkoop van het onroerend goed. Doe ik daar goed aan, of toch beter niet ?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”