Verdeling erfenis bij gebrek aan attest van erfopvolging??? Fiscale en sociale schuld van erfgenamen....

Waterstraaltje
Topic Starter
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

Verdeling erfenis bij gebrek aan attest van erfopvolging??? Fiscale en sociale schuld van erfgenamen....

#1 , 06 jul 2023 15:25

Samen met tiental andere mede-wettige erfgenamen ben ik, bij plaatsvervulling, wettige erfgenaam geworden van een “testamentloos” en kinderloos overleden “achter-neef”.

Uit de bancaire fiches of fiscale lijsten is wel al gebleken dat er heel wat roerende waarden of spaartegoeden te verdelen zijn.

Een zogenaamd "attest van erfopvolging" of van wettelijke devolutie kan door de notaris, zogezegd, NIET worden opgemaakt omdat een aantal mede-erfgenamen blijkbaar fiscale of sociale schulden zouden hebben en zij aan meerdere betalingsherinneringen geen gevolg zouden verlenen.

Alle banktegoeden zitten daardoor nog steeds volledig geblokkeerd en zijn ook niet overgeschreven naar een beschermde derdenrekening of naar een rubriekrekening bij het notariaat.

Volgens de notaris zouden de gelden niet verdeeld kunnen worden én dit zou zelfs nog zeer zeer lang zo kunnen blijven duren…. Het notariskantoor distantieert zich nu echter van het nalatenschapsdossier.

Jammer genoeg zal binnenkort wel de torenhoge Vlaamse erfbelasting (> 50 %) door de potentiële wettige erfgenamen wel persoonlijk moeten worden betaald.

Het is immers ten zeerste ongehoord dat de erfgenamen de erfbelasting zelf moeten ophoesten….terwijl er in wezen banktegoeden zijn bij meerdere banken.

Welke praktische oplossingen bestaan er om die zeer schrijnende toestand op redelijke wijze te verhelpen ?

Kan bijvoorbeeld een voorschot op de erfenis ten belope van de erfbelasting wel reeds worden verdeeld om de erfbelasting te vereffenen ???

Alle tips in deze zeer vervelende kwestie zijn ten zeerste welkom.
Bedankt voor uw aller inbreng.

mava105
Berichten: 22316
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 06 jul 2023 16:51

Dan zal het waarschijnlijk rechtbank worden


Reclame

Waterstraaltje
Topic Starter
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 jul 2023 08:15

Op het internet vond ik zonet de onderstaande passage terug.

“ Daarnaast kan de schuldenaar van de tegoeden van de overledene (= DE FINANCIËLE INSTELLING,…) deze “tegoeden”, mits het bekomen van de toestemming van alle erfgenamen, aanwenden om de eventuele NOG NIET BETAALDE SCHULDEN van de overledene en/of ERFGENAMEN waarvan kennis werd gegeven te betalen".

https://www.bostaonline.be/sites/defaul ... olging.pdf

De pertinente en praktische vraag die nu rijst.
Gaan alle de financiële instellingen en/of de notarissen daar wel mee kunnen instemmen ?

Dat de schulden van sommige nalatige erfgenamen betaald zouden worden ten belope van hun effectief maximaal wettig netto-erfdeel kan allicht enigszins redelijk klinken om uit de impasse te geraken….

Heeft iemand daar ervaring mee gehad ?

iota
Berichten: 830

#5 , 08 jul 2023 15:34

Weet u hoe hoog hun schulden zijn? Misschien overtreffen ze hun erfdeel?

Waterstraaltje
Topic Starter
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 jul 2023 15:58

Helaas weten we nog NIET hoeveel hun schulden bedragen en het juist aantal personen die fiscale en/of sociale schulden zouden hebben, weten we tot nu toe ook nog niet...

iota
Berichten: 830

#7 , 08 jul 2023 16:21

Zoals ik het lees, gaat de notaris dit niet coördineren of het initiatief nemen. En zijn het de erfgenamen die hierover onderling een akkoord moeten bereiken en dan gezamenlijk naar de notaris moeten stappen met de vraag of die schulden uit de nalatenschap kunnen worden betaald.

iota
Berichten: 830

#8 , 08 jul 2023 16:30

Het is immers ten zeerste ongehoord dat de erfgenamen de erfbelasting zelf moeten ophoesten….terwijl er in wezen banktegoeden zijn bij meerdere banken
Bij de paar probleemerfenissen waar ik mee te maken had, was dat effectief zo. Mijn bejaarde moeder vond dit ook ongehoord omdat bij een erfenis in haar familie de dorpsnotaris had gezorgd dat er alvast geld vrijkwam om de erfbelasting te betalen. Vroeger kon er wel meer, denk ik.
erfenis weigeren?
Afbetalingsplan bij de belastingen vragen is een alternatief, indien nodig.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”