Zeer kort mijn probleem uitgelegd : onze verkaveling die in 1993 is opgesteld , en die 5 jaar later geschonken is door de ouders aan de kinderen , blijkt nu opeens vervallen te zijn. dit zijn we toevallig zelf te weten gekomen nadat de zonen (die willen beginnen bouwen) een informatie aanvraag ingediend hebben bij de gemeente over de loten.
de reden van het verval zou zijn "bij de schenking was er geen overdracht van vruchtgebruik, dus was er ook geen schenking" , volgens de notaris en enkele contactpersonen binnen de gemeente, is dit een ongeldige reden en is alles in orde.
Momenteel proberen we hier meer informatie rond te krijgen via de gemeente zelf (eerste schepen en stedenbouw), maar dit sleept nu al meer dan twee maand aan , en lijkt op niks uit te draaien. meer nog weet deze schepen te zeggen dat een nieuwe verkavelingaanvraag waarschijnlijk niet zal goedgekeurd worden , wegens de nogal groene kant van de straat (wel midden in een lintbebouwing)
nu weet ik zelf niet zo goed welke stappen we moeten nemen, een advocaat ? meer informatie aanvragen via ?
Dus alle raad of informatie die u mij hierbij kan verschaffen is zeker welkom.
meer getailleerde informatie :
20 juli 1993 :
verkavelingvergunning afgeleverd : perceel grond met woning verkaveld waarbij loten 1 en 2 werden goedgekeurd voor de oprichting van twee halfopen of een vrijstaande eengezinswoning en waarbij lot 3 uit de verkaveling werd gesloten.
24 februari 1998 :
2 loten werden geschonken via een notariële akte aan 2 zonen. dit is dus binnen de periode van 5jaar. waarbij het voldoet aan de vereiste om niet te vervallen.
de reden dat het wel zou vervallen zijn , is omdat het een schenking is met behoud van vruchtgebruik. zoals eerder gezegd slaat dit volgens de notaris zelf op niets , ook de eerste schepen vind hier geen informatie over terug.
in het uittreksel uit de notariële akte van de schenking vind ik volgende informatie terug, die hierbij betrekking zou kunnen hebben (letterlijke extracten):
10 juni 1999 :- voorbehoud van vruchtgebruik : de schenkers behouden zich ieder respectievelijk gedurende gans hun leven het vruchtgebruik voor op de voormelde door hen geschonken goederen , elk voor de onverdeelde helft
- er blijkt uit een schrijven van de gemeente erpe-mere van 10 februari laatstleden dat :
- voormelde eigendom volgens het gewestplan gelegen is in een gebied met als bestemming : agrarisch
- voormelde eigendom deel uitmaakt van een op heden niet-vervallen verkaveling.
herschatting van kadaster : op de 2 loten een boete betaald wegens tekortschatting
dit doet misschien niet ter zake , maar voor mij is het wel een teken dat het toen (na de 5jaar) nog bouwgrond was.
31 januari 2005:
eerste teken van een probleem :in 2005 kregen we een brief van de gemeente met als titel : in het kader van de opmaak van het vergunningenregister dient een onderzoek te gebeuren naar het verval van de verkavelingen.
(een kopij van deze brief kan je onderaan deze post vinden)
dit heeft dus te maken met de gemeentelijke vergunningsautonomie , een van de voorwaarden voor de gemeente om autonoom te zijn is het opstellen van een vergunningenregister.
toen hebben we ook tijdig alle informatie die gevraagd wordt in de brief overgedragen aan de gemeente.
we hebben hier nooit een resultaat van gekregen. tot op heden leek alles in orde.
15 oktober 2009:
omdat de zonen aanstalten maken om te bouwen hebben we zelf een navraag gedaan bij de gemeente over de geldigheid van de bouwplekken, met het resultaat : "de verkavelingen zijn niet meer geldig omdat de zonen niet over het vruchtgebruik beschikken"
de contactpersoon van de eerste schepen van de gemeente is volgens mij iemand binnen AROHM , de gemeente is nog niet autonoom dus verloopt alles nog via de gemachtigde ambtenaar van AROHM.
nu stel ik mij wel enkele vragen :
-kan een verkaveling zomaar vervallen , zonder de eigenaars van de verkaveling hier over te informeren ?
- het is mij ook niet duidelijk sinds wanneer deze dan vervallen is ? wat met al de belastingen op de zogezegde bouwgrond, sinds dien ?
- hoe kan het dat , een verkaveling vervalt wegens een onduidelijke regel waar niemand van op de hoogte is ?
de brief die we gekregen hebben in 2005 , ivm het onderzoek naar het verval van de verkaveling :
in het kader van de opmaak van het vergunningenregister dient een onderzoek te gebeuren naar het verval van de verkavelingen. Hierbij is de datum van registratie van verkoop van essentieel belang.
Uw perceel gelegen te ***** – ***** gekend ten kadaster als ***** behoort tot een verkaveling waarvan het verval niet duidelijk kan worden vastgesteld. Mogen wij daarom vragen om ons zo spoedig mogelijk en uiterlijk tegen 3 maart 2005 volgende items te willen bezorgen :
- een kopie van de aankoopakte
- ofwel een eigendomsattest dat werd afgeleverd door de ontvanger van de registratie en domeinen te Aalst
van zodra deze gegevens in ons bezit zijn kunnen wij na gaan of de verkavelingvoorschriften nog gelden.