erfenis

maeva
Topic Starter

erfenis

#1 , 03 dec 2009 19:42

Beste,

Ik heb een vraagje. Mijn vader is een tijdje geleden overleden. Ik weet nt of er een testament is opgemaakt geweest. Mijn ouders zijn reeds 27j gescheiden en mijn vader had een vriedin (nt met samenlevingscontract).

Hoelang duurt het eer je gecontacteerd wordt door een notaris?? Heb je het recht om als kind een erfenis te weigeren? Hoe gaat dit in zijn werk?

alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 03 dec 2009 22:15

Veel nalatenschappen worden afgehandeld zonder notaris. Dus is het nooit zeker dat een notaris u zal contacteren.
U bent erfgenaam van uw vader. U denkt eraan de erfenis te weigeren. Als U niet zeker bent dat er schulden zijn , is het beter te aanvaarden 'mits boedelbeschrijving.' Dit vraagt U zelf aan bij de rechtbank van eerste aanleg van het arrondissement waar uw vader woonde. Er wordt een notaris aangesteld die U het resultaat meedeelt. De schulden van uw vader moet U niet betalen , maar het kan zijn dat U niets krijgt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

maeva
Topic Starter

#3 , 31 dec 2009 13:46

Beste,

Ik heb een vraagje. Mijn vader is een tijdje geleden overleden. Ik weet nt of er een testament is opgemaakt geweest. Mijn ouders zijn reeds 27j gescheiden en mijn vader had een vriedin (nt met samenlevingscontract).

Hoelang duurt het eer je gecontacteerd wordt door een notaris?? Heb je het recht om als kind een erfenis te weigeren? Hoe gaat dit in zijn werk?

alvast bedankt.

Even een aanvulling op mijn vraag van vorige maand.

Vorige dinsdag is mijn grootvader overleden. Ik heb de erfenis van mijn vader geweigerd. Heb ik dan nog recht op de erfenis van mijn grootvader of wordt de vorige weigering ook aanzien als weigering op vaders deel??

Mvg

Reclame

wanton

#4 , 31 dec 2009 13:59

De weigering van de erfenis van uw vader heeft slechts betrekking op hem alleen. Het heeft geen gevolg voor de nalatenschap van grootvader , die U dus best kan aanvaarden.
Toet-anch-Amon

maeva
Topic Starter

#5 , 31 dec 2009 14:04

De weigering van de erfenis van uw vader heeft slechts betrekking op hem alleen. Het heeft geen gevolg voor de nalatenschap van grootvader , die U dus best kan aanvaarden.
Bedankt voor de inlichting.
Beste wensen voor het nieuwe jaar!!

mvg

maeva
Topic Starter

#6 , 06 jan 2010 17:12

Bedankt voor de inlichting.
Beste wensen voor het nieuwe jaar!!

mvg

Mijn grootvader is overleden. Mijn vader in november. Mijn vader had nog 2 broers. Er is een eigen woning en nog een erfenis van mijn grootvader zijn zus die in september is overleden.
Moet ik als naakte eigenaar in wording sucessierechten betalen? En hoe wordt dit bedrag berekend??

Mvg Maeva

wanton

#7 , 06 jan 2010 17:27

Beste Maeva ,

ik heb niet de indruk dat U naakte of blote eigenaar gaat worden. Dit is alleen als de echtgenote van uw grootvader nog zou leven. Anders wordt U , samen met uw twee ooms , eigenaar in onverdeeldheid. Dwz. u samen zijt eigenaar van de woning , ieder voor een gelijk deel.
Laat eerst eens weten of uw grootmoeder nog leeft en hoe oud zij is.
Toet-anch-Amon

maeva
Topic Starter

#8 , 06 jan 2010 18:34

Beste Maeva ,

ik heb niet de indruk dat U naakte of blote eigenaar gaat worden. Dit is alleen als de echtgenote van uw grootvader nog zou leven. Anders wordt U , samen met uw twee ooms , eigenaar in onverdeeldheid. Dwz. u samen zijt eigenaar van de woning , ieder voor een gelijk deel.
Laat eerst eens weten of uw grootmoeder nog leeft en hoe oud zij is.
Mijn grootmoeder is nog in leven en zij wordt dit jaar 88 jaar.
Ik ben ook nt enig kind. Heb nog een broer.

wanton

#9 , 06 jan 2010 20:08

Maeva ,

U erft dus rechtstreeks van uw grootvader. U en uw broer erven evenveel als uw vader zou geërfd hebben.
Eerst zal bepaald worden wat in uw grootvaders nalatenschap zit. Zijn deel van het huis en de roerende goederen plus alles wat zijn zuster hem naliet. Daarvan erft grootmoeder het vruchtgebruik. Dit wil zeggen : zij krijgt de intresten van het geld. Zij mag levenslang in het huis wonen of de huur ervan innen. De blote eigendom van de goederen in de nalatenschap wordt verdeeld : 1/3 voor elk van uw ooms ; 1/6 voor U en uw broer.
Ieder betaalt successierechten op zijn deel :
schijf tot 50.000 € = 3 %
schijf 50 tot 250.000 € = 9 %
schijf boven 250.000 € = 27 % , evenwel voor roerend en onroerend apart.
De waarde van het vruchtgebruik voor grootmoeder wordt , gezien haar leeftijd , bepaald op 8 %. De blote eigendom komt dan uit op 92 %.
Indien de erfenis van (groot)tante aanzienlijk is , moet ge zeker uw deel van het geld op uw naam laten zetten bij de bank , wel in blote eigendom. Voor de O.G. zorgt de Registratie daarvoor.
Toet-anch-Amon

maeva
Topic Starter

#10 , 10 jan 2010 14:00

Maeva ,

U erft dus rechtstreeks van uw grootvader. U en uw broer erven evenveel als uw vader zou geërfd hebben.
Eerst zal bepaald worden wat in uw grootvaders nalatenschap zit. Zijn deel van het huis en de roerende goederen plus alles wat zijn zuster hem naliet. Daarvan erft grootmoeder het vruchtgebruik. Dit wil zeggen : zij krijgt de intresten van het geld. Zij mag levenslang in het huis wonen of de huur ervan innen. De blote eigendom van de goederen in de nalatenschap wordt verdeeld : 1/3 voor elk van uw ooms ; 1/6 voor U en uw broer.
Ieder betaalt successierechten op zijn deel :
schijf tot 50.000 € = 3 %
schijf 50 tot 250.000 € = 9 %
schijf boven 250.000 € = 27 % , evenwel voor roerend en onroerend apart.
De waarde van het vruchtgebruik voor grootmoeder wordt , gezien haar leeftijd , bepaald op 8 %. De blote eigendom komt dan uit op 92 %.
Indien de erfenis van (groot)tante aanzienlijk is , moet ge zeker uw deel van het geld op uw naam laten zetten bij de bank , wel in blote eigendom. Voor de O.G. zorgt de Registratie daarvoor.
Dus als ik het goed begrijp: Dan betalen we nu successierechten op het deel van mijn grootvader maar krijgen we niks. Ook op de erfenis van de groottante betalen we die zelfde successierechten maar de eigenlijke erfenis gaat naar mijn grootmoeder waarop we dan als mijn grootmoeder komt te sterven ook nog is erfenisrechten betalen. Leuk!

Zo word de staat dus rijk!!!

Mvg Maeva

wolf2

#11 , 10 jan 2010 14:43

Wat U al bezit in blote eigendom, wordt zonder "bijbetalen" uw volle eigendom bij het overlijden van de vruchtgebruiker (of bij afstand van het vruchtgebruik door de vruchtgebruiker).

Voor erfenissen die elkaar opvolgen binnen het jaar, bestaat een vermindering van successierechten (in principe 50%); wel zelf uitdrukkelijk aan te vragen.

"Zo word de staat dus rijk!!! "
Niet dus.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”