Hertrouwen

B D W
Topic Starter

Hertrouwen

#1 , 27 dec 2009 23:14

Beste,

mijn ma is recentelijk weduwe en heeft door omstandigheden een huis op een zaak en niet in privé eigendom. Nu zal ze het huis binnenkort uit de zaak uitkopen zodat dit privé wordt.

Nu vraag ik me wel af :
mijn ma koopt het huis, stel dat ze na een tijd iemand leert kennen en hertrouwt. Wat gebeurt er in geval mijn ma zou sterven ?
Kan deze persoon dan hier voor iets in tussenkomen ? Kan hij vruchtgebruiker worden ? Of zelfs recht hebben op deze eigendom ?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 27 dec 2009 23:28

Indien uw moeder een huis koopt en achteraf huwt, dan blijft het huis haar persoonlijke eigendom. Ingeval ze zou overlijden dan erft u in blote eigendom het volledige huis (in de veronderstelling dat u het enig kind bent van uw moeder) en erft de overlevende echtgenoot het levenslang vruchtgebruik.

Dit is de normale situatie wanneer er geen speciale bedingen zijn via huwelijkskontrakt of testament.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 dec 2009 19:00

hou er rekening mee dat de bvba zal afgerekend worden op de 'meerwaarde' van het pand

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”