#2 , 19 dec 2009 13:37
Beste Johan ,
er is geen huwelijkscontract , er zijn twee kinderen. Ik zou durven voorstellen niets speciaal te regelen en alles volgens het wettelijk stelsel te laten verlopen. Ik verklaar mij nader.
Bij iemands overlijden wordt diens vermogen samengesteld : zijn deel in de gemeenschap plus zijn eigen vermogen.
Deel in de gemeenschap : helft van het totaal aan onroerende goederen , de gelden op zicht of spaarrekening, totaal van de pensioenfondsen. Voor het fonds van de overledene telt het uitbetaalde bedrag , voor de overlevende wordt de inventariswaarde geteld.
Voor de groepsverzekering is het iets anders. Indien het bedrag is uitgekeerd ( met afhouding van de belastingen) bij leven van vader , valt het bedrag mee in de gemeenschap: de helft is dan van vader , de andere helft van moeder. Een groepsverzekering van iemand die getrouwd is in het wettelijk stelsel , wordt gezien als 'uitgesteld loon'. Niet langer als verzekering , wel als een soort pensioenfonds.
Indien de groepsverzekering uitbetaald dient te worden bij het overlijden van de titularis , is moeder de begunstigde. De nodige belastingen moeten ingehouden worden , maar dit bedrag is meestal vrij van successierechten. Mits drie voorwaarden : GV voor iedereen verplicht in het bedrijf ; uitbetaald aan de weduwe of kinderen onder de 25 jaar; goedgekeurd door de Verzekeringscommissie.
Wat betreft de blote eigendom van een effectenrekening. Indien de vader eerst overlijdt , voor de schenker , erven de kinderen gewoon die blote eigendom. Bij overlijden van de schenker gaat het vruchtgebruik niet naar de kinderen , maar is het de moeder , echtgenote van de vader , die dit krijgt als ' uitgestelde vererving'. De kinderen krijgen dan de volle eigendom van de effecten pas bij overlijden van de moeder.
Hierdoor is er dan geen verschil met de andere tegoeden in de nalatenschap : kinderen verdelen de blote eigendom , de overlevende echtgenote verkrijgt het vruchtgebruik.
Dus , volgens mij , is er geen reden om enig testament te maken. Tenzij jullie natuurlijk een ander idee hebben.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon