advies vermogensbeheer

johangel
Topic Starter

advies vermogensbeheer

#1 , 18 dec 2009 21:57

volgende toestand:
gehuwd zonder huwelijksovereenkomst, met 2 volwassen kinderen.
Vermogen: huis,gemeenschappelijke zichtrekening en spaarrekening,man en vrouw elk een pensioenfonds, man een groepsverzekering op het werk,
man heeft een schenking ontvangen na zijn huwelijk van de blote eigendom van een effectenrekening.
-Hoe aan goed vermogensbeheer doen in de veronderstelling dat de man zou overlijden vooraleer de schenker sterft .Testament ten voordele van de vrouw?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 19 dec 2009 13:37

Beste Johan ,

er is geen huwelijkscontract , er zijn twee kinderen. Ik zou durven voorstellen niets speciaal te regelen en alles volgens het wettelijk stelsel te laten verlopen. Ik verklaar mij nader.

Bij iemands overlijden wordt diens vermogen samengesteld : zijn deel in de gemeenschap plus zijn eigen vermogen.
Deel in de gemeenschap : helft van het totaal aan onroerende goederen , de gelden op zicht of spaarrekening, totaal van de pensioenfondsen. Voor het fonds van de overledene telt het uitbetaalde bedrag , voor de overlevende wordt de inventariswaarde geteld.
Voor de groepsverzekering is het iets anders. Indien het bedrag is uitgekeerd ( met afhouding van de belastingen) bij leven van vader , valt het bedrag mee in de gemeenschap: de helft is dan van vader , de andere helft van moeder. Een groepsverzekering van iemand die getrouwd is in het wettelijk stelsel , wordt gezien als 'uitgesteld loon'. Niet langer als verzekering , wel als een soort pensioenfonds.
Indien de groepsverzekering uitbetaald dient te worden bij het overlijden van de titularis , is moeder de begunstigde. De nodige belastingen moeten ingehouden worden , maar dit bedrag is meestal vrij van successierechten. Mits drie voorwaarden : GV voor iedereen verplicht in het bedrijf ; uitbetaald aan de weduwe of kinderen onder de 25 jaar; goedgekeurd door de Verzekeringscommissie.
Wat betreft de blote eigendom van een effectenrekening. Indien de vader eerst overlijdt , voor de schenker , erven de kinderen gewoon die blote eigendom. Bij overlijden van de schenker gaat het vruchtgebruik niet naar de kinderen , maar is het de moeder , echtgenote van de vader , die dit krijgt als ' uitgestelde vererving'. De kinderen krijgen dan de volle eigendom van de effecten pas bij overlijden van de moeder.
Hierdoor is er dan geen verschil met de andere tegoeden in de nalatenschap : kinderen verdelen de blote eigendom , de overlevende echtgenote verkrijgt het vruchtgebruik.

Dus , volgens mij , is er geen reden om enig testament te maken. Tenzij jullie natuurlijk een ander idee hebben.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

3399AAaa

#3 , 20 dec 2009 11:12

in verband met die effecten in blote eigendom:
hoe is die schenking gebeurd: bij geregistreerde akte, zodat daar al registratierechten op zijn betaald?
ten tweede: waren aan die schenking voorwaarden verbonden, bijvoorbeeld "onder opschortende voorwaarde van overlijden" of enige andere clausule?
ten derde: moet men niet heel goed oppassen voor de fictieartikelen in het wetboek successierechten (artikelen 3 tot 14)?

eerst dat evalueren zou ik vermoeden, vooraleer verder na te denken.

daarnaast is een veel gebruikte tactiek: eigen goed erven - dat vervolgens in huwgemeenschap brengen - en tenslotte: elke van de echtgenoten schenkt dat goed later (voor hun deel) aan hun kinderen, zodat men in lagere schijven valt.
u kan ook preventief vanalles regelen als u ooit nog eens erft van uw ouders: bijvoorbeeld via het ik-opa testament of divide et impera-testament. Er zijn zoveel technieken beschikbaar, maar dat is eerder maatwerk.

Reclame

wanton

#4 , 20 dec 2009 13:04

3399,

volgend gegeven moet uitsluitsel geven over al uw opmerkingen:
een schenking van roerend goed met behoud van vruchtgebruik moet via notariële akte gebeuren , met betaling van schenkingsrechten. Eventuele andere bepalingen zijn dan ook genoteerd , hoewel ik vermoed dat die er niet zijn.

Voor de successierechten van de effectenportefeuille zijn reeds drie personen die de waarde en ook deze rechten verdelen : moeder betaalt desgevallend voor het vruchtgebruik , de kinderen elk voor de helft van de blote eigendom.

Als aanvullend antwoord op de oorspronkelijke vraag : Er is geen testament nodig ivm de effectenportefeuille. Tenzij gewenst wordt dat aan moeder , naast het vruchtgebruik , deels de volle eigendom gegeven zou worden , max. voor 1/3 van het totaal.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

johangel
Topic Starter

#5 , 25 dec 2009 21:24

Bedankt beiden.
De schenking is inderdaad notarieel verlopen met betaling van schenkingsrechten.
De voorwaarden in de akte:
-bij overlijden begunstigden==>wettelijke erfgenamen
-schenker mag nog effecten verkopen indien er voor dezelfde "waarde " nieuwe effecten gekocht worden en dit mits goedkeuring van de begunstigden.
Dus in elk geval gaat o.a. de blote eigendom van de effecten naar de kinderen en betalen zij successierechten daarop: wat indien zij onvermogend zijn, bv.(nog) student?
johangel

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”