Ik zit met een situatie waar ikzelf niet zo goed zie hoe ik het kan oplossen of welke mogelijkheden er bestaan.
Een afspraak met een notaris is reeds gemaakt, maar dat zal nog twee weken duren en ik zou ondertussen eigenlijk wel eens willen eens willen weten waar ik sta, en wat ik nog kan en mag doen.
De broer van mijn moeder is een paar dagen geleden overleden. Hij heeft geen kinderen, ouders zijn reeds veertig jaar geleden overleden. Hij heeft vijf broers of zussen, waarvan er nog één leeft, nl. mijn moeder. Van de overige overleden broers en zussen is er slechts één met kinderen, nl. twee zonen.
Er is geen testament.
1e vraag: is het volgende juist?
Er zijn drie erfgenamen:
legaat 1: 1/2 nalatenschap gaat naar mijn moeder
legaat 2: 1/4 nalatenschap gaat naar zoon 1 van zijn overleden broer
legaat 3: 1/4 nalatenschap gaat naar zoon 2 van zijn overleden broer
Mijn oom had altijd gezegd dat zijn overlijden geregeld was. Mijn oom woonde op goed 150km afstand van de rest van zijn familie, allemaal in België.
Toen we het nieuws vernamen van zijn overlijden via de politie, zijn we (ik, mijn moeder en één van de andere neven) de volgende dag langsgegaan naar zijn sociale OCMW-huurflat waar hij alleen leefde. Er zat ook nog een hondje alleen in deze flat, we hebben dit zelf opgevangen. De sleutels hebben we gekregen van de politie. De bedoeling was vooral te gaan kijken of hij iets geregeld had m.b.t. zijn begrafenis. We hebben niets gevonden. We hebben een stapel ongeordende papieren meegenomen naar huis, evenals zijn computer, om te kijken of er nog iets van informatie op te vinden zou zijn dat ons zou helpen de begrafenis te regelen. Ik heb ook zijn auto meegenomen, omdat hij eigenlijk in de weg staat waar hij stond.
Een wilsbeschikking wordt normaal geregistreerd op het gemeentehuis waar iemand woont. Dit is nagevraagd. Deze was er niet.
Dat gezegd zijnde, hebben we nonkel laten cremeren. Deze wens had hij immers uitgesproken tegen een aantal van ons jaren geleden bij een andere begrafenis. De factuur voor de crematie zal naar mij gestuurd worden (+-2000 EUR).
Ondertussen ben ik door zijn papieren gegaan. Ik heb ook de meeste van zijn "nutsvoorzieningen" (water, gas, elektriciteit, telefonie, internet, ...) stopgezet.
Ondertussen weet ik dat nonkel ongeveer twintigduizend euro aan schulden had vooral in de vorm van persoonlijke leningen (kredietkaarten zoals Cofidis, en M-card). Tot een week geleden had ik niet het flauwste vermoeden.
Hij heeft ook een overlijdensverzekering waarvan de opbrengst op dit ogenblik nogal onduidelijk is, maar zeker niet meer zal bedragen dan pakweg dertienduizend euro. Deze levensverzekering zou uitgekeerd worden aan een derde, maar deze heeft reeds laten weten dat hij hiervan omwille van diverse redenen afstand wil doen.
Zijn boedel schat ik op een waarde van vijfduizend euro.
De schulden zullen dus zeer waarschijnlijk groter zijn dan de baten te meer omdat er nog verdoken schulden zouden kunnen zijn, en dus lijkt het mijn opportuun de erfenis te weigeren. Maar kan dit? Kan iedereen de erfenis weigeren? En zo ja kunnen de schuldeisers toch nog komen aankloppen bij wettige ergenamen? Is het verwijderen van zijn auto,
en computer van/uit zijn huis een probleem? Het is zeker niet de bedoeling deze te ontvreemden, dus deze kan gewoon teruggezet worden.
Kan ik, als niet erfgenaam, de begrafiskosten nog trachten te verhalen op het nalatenschap? En waar kan ik hiervoor terecht?
Kan iemand mij raad geven?