VLABEL schatting

kcaluwae
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

VLABEL schatting

#1 , 24 jun 2022 10:56

In het kader van een overlijden dienen wij onroerend goed te laten schatten.
In het verleden deed de notaris dit, of kon je dit zelf, nu wordt ons aangeraden dit via een Vlabel Schatting te doen om latere herzieningen door Vlabel te vermijden.

We zien in de lijst van erkende Vlabel schatters 2 grote groepen: landmeters en vastgoedmakelaars.

Wat is jullie ervaring hiermee: is 1 groep interessanter dan de andere?
Kunnen jullie een Vlabel schatter uit de regio Antwerpen aanraden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 24 jun 2022 11:28

Ik zou toch durven een eigen schatting door te geven, zeker als het gaat om een eerste overlijden van een koppel. Zie op Immoweb naar verkopen van 'gelijkaardige' woningen in de omgeving en neem daar een gemiddelde van. Schatters en makelaars moeten toch ook zo'n vergelijkingen in acht nemen. Wees altijd realistisch in uw aangegeven bedrag!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

kcaluwae
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 jun 2022 11:57

Het betreft hier het tweede overlijden. Woning al voor de helft in naakte eigendom in bezit.

Reclame

Kali
Berichten: 762

#4 , 24 jun 2022 12:49

Kan u dan niet de schatting van de eerste aangifte gebruiken eventueel vermeerderd met de abex index?

Karanog
Berichten: 141

#5 , 14 jul 2022 14:26

Hier:
2015: moeder overleden, schatting woonhuis laten maken door zo'n erkend landmeter expert (fyi: niet regio Antwerpen);
2018: vader overleden, van die erkend landmeter expert mocht hetzelfde bedrag aangegeven worden;

iota
Berichten: 830

#6 , 14 jul 2022 15:12

van die erkend landmeter expert mocht hetzelfde bedrag aangegeven worden;
De laatste jaren zijn de prijzen wel enorm gestegen. Dus stel 1ste overlijden 2019 en 2de 2022, dan zou dit niet meer opgaan.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”