aangifte nalatenschap hoe omgaan met aandeel onroerend goed

PLC
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

aangifte nalatenschap hoe omgaan met aandeel onroerend goed

#1 , 13 feb 2022 17:44

Situatie:

vader komt te overlijden.
moeder erft vruchtgebruik 100%, 2 kinderen erven elk 50% blote eigendom.
Vader en moeder waren getrouwd met gemeenschap van goederen.

Bij aangifte, luik van het onroerend goed vullen wij de gezinswoning in (we doen aangifte zelf).
Bij raming volle eigendom vul ik de volledige waarde in van de gezinswoning (recent aangekocht, dus niet veel veranderd)? Of moet ik de helft ervan invullen, want de helft van de woning is in de erfenis in feite, andere helft blijft eigendom van de moeder.
Vul ik de waarde in zoals recent aangekocht inclusief of exclusief BTW?

Daarna heb je een kolom aandeel in het onroerend goed, wat vul ik daar in? 100% of 50%?

Raming van het aandeel veronderstel ik is dan de waarde van de volle eigendom vermenigvuldigd met het aandeel in het onroerend goed.


Dus in feite komt het er beetje op neer, Aandeel in h et onroerend goed, is dat wat effectief straks belast wordt, t.t.z. de helft die naar de kinderen gaat in blote eigendom, of 100% die je moet invullen en is dat enkel minder dan 100% in geval er niet in gemeenschap is getrouwd, of in uitzonderlijke gevallen dat het onroerend goed eigendom is van meerdere personen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 13 feb 2022 19:09

Op pag 10 van de aangifte, moet je de onroerende goederen vermelden die behoren tot de gemeenschap; één goed per lijn.
eerst soort : woning, appartement , ....
dan kadastrale nummer
dan adres
een woning is geen complex gebouw
raming totale waarde : verkoopprijs op de dag van overlijden
aandeel in onroerend goed : hoeveel had de overledene >> waarschijnlijk 50 %
raming aandeel : waarde van deel van overledene
Voorbeeld : woning 300.000 euro. Overledene was mede-eigenaar (met partner ) voor 50 % ; Dus de waarde van zijn deel : 150.000 euro
Op pag 4 vermeldt u de wettelijke regeling van de nalatenschap, bij de gegevens van iedere betrokkene :
- partner erft : vruchtgebruik 1/1
- elk kind erft : blote eigendom 1/2
Weet dat slechts de helft van de gemeenschap in de nalatenschap komt. Moeder houdt haar deel en erft het vruchtgebruik op de helft van vader.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Sirkii
Berichten: 5460

#3 , 13 feb 2022 19:46

Het betreft blijkbaar een nieuw pand dat recent onder BTW gekocht werd. De verkoopwaarde zal onder de aankoopwaarde (incl BTW en kosten) liggen omdat het zo recent is. Anderzijds zal de successiekost voor 2 keer 1/4e blote eigendom laag zijn zodat je mi inderdaad geen last gaat krijgen als je aankoop incl BTW) aangeeft. Anders laten schatten via erkende schatter (zie lijst) als er nog tijd is.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”