dringende vraag: een oude schenking

Johnjohn
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

Vraag ivm een oude schenking

#1 , 04 feb 2022 20:27

Hallo

We hebben een huis gekocht. Vriendin krijgt groot bedrag van de ouders voor inbreng woning (alles correct geregeld) Het geld dat mijn vriendin gekregen heeft, heeft haar moeder indertijd gekregen van háár moeder. (10+ jaar geleden)

Situatieschets: de opa van mijn vriendin sterft, blijkbaar werden er 2x succesierechten betaald op opa zijn erfenis, waarschijnlijk omdat de kinderen van oma en opa hen deel nog aan oma wouden geven. Ze wisten niet dat ze daardoor dubbel belast gingen worden, dus de oma van mijn vriendin laat kort daarna haar 3 kinderen (waaronder moeder van mijn vriendin) een gezamenlijke rekening opmaken op naam van de 3 kinderen bij de bank. ieder kind krijgt evenveel. De kinderen van oma kunnen niet aan het geld tot oma sterft. Als oma sterft moeten de 3 kinderen samen naar de bank hen eigen deel laten overzetten op hen aparte rekening. Oma heeft nog 5jaar geleefd na het storten van het geld naar de gezamenlijke rekening van de kinderen.

is bovenstaande situatie juist aangepakt?

Toen werden er geen succesierechten op de bankgift betaald omdat de oma nog langer dan 3 jaar geleefd heeft na de storting op de rekening van de oma's kinderen.

De vraag is nu: Stel dat die schenking niet volledig juist gedaan was, bvb: er stond iets in de mededeling, waardoor hij nietig is ofzo,.. kan dit dan nog kwaad aangezien het 10+ jaar geleden is, niemand van de kinderen van oma heeft in die 10 jaar de nietigheid verklaard omdat iedereen evenveel kreeg. Dus dan moesten er inderdaad geen succesierechten meer op die schenking betaald worden die oma deed aan haar kinderen?

Zo wel, kunnen mijn vriendin en ik hier dan van in de problemen komen? Wij hebben hier niets mee te maken want dit is 10+ jaar geleden, maak zorgen omdat het geld in ons huis zit en ik wil geen problemen of boete krijgen..

Alvast bedankt voor de (hopelijk geruststellende) reacties.
Johnjohn

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Johnjohn
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 feb 2022 13:37

Hallo

mijn vriendin kreeg vorig jaar een bankgift van haar ouders toen we 1,5j geleden een huis kochten. alles is op de correcte manier gedaan.

situatieschets: vriendin kreeg schenking van haar moeder, de moeder van mijn vriendin kreeg inderijd toen ook een schenking van haar moeder (de oma van mijn vriedin dus) en die schenking die de moeder van mijn vriedin kreeg, heeft mijn vriendin nu van haar moeder gekregen.

15j geleden is de opa van mijn vriendin gestorven, blijkbaar werden er 2x erfbelastingen op de erfenis van opa betaald, waarschijnlijk omdat de kinderen van oma en opa hun deel nog aan oma wouden geven. door de schrik van het 2x betalen op de erfenis is de oma met haar 3 kinderen naar de bank geweest, daar heeft ze een gemeenschappelijke rekening aangemaakt op naam van de 3 kinderen, en een bedrag gestort die op een even bedrag uitkomt als je het deelt door de 3 kinderen. de rekening werd vastgezet tot oma stierf, oma heeft nog meer dan 3j geleefd na de storting naar de nieuwe gezamenlijke rekening van haar 3 kinderen. toen oma stierf moesten de 3 kinderen samen naar de bank om elk hun deel te kunnen krijgen en over te laten zetten naar hun priverekening. (ze kregen elk evenveel).

is bovenstaande situatie juist geregeld?
aangezien oma langer dan 3 jaar leefde werden hier geen belastingen meer op betaald.

en stel nu dat die schenking bijvoorbeeld niet juist gedaan is, en dat er bvb iets in de mededeling stond, of bovenstaande situatie is niet juist.. dan is de schenking zogezegd nietig, aangezien de schenking meer dan 10j geleden is en de schenker (oma) ook al overleden is, weet ik dat er niets meer aan gedaan kan worden, en telt de 3 jaar regel dan nog altijd? ook al is het nietig?

wij wonen nu al even in ons eigen huis en ik ben gewoon wat bang dat mijn vriendin en ik misschien in de problemen kunnen geraken door een foutieve schenking vroeger? of kunnen wij op onze 2 oren slapen aangezien het hoogstwaarschijnlijk allemaal in orde is, en zo niet, het niet onze schuld is, aangezien dit 10+j geleden is?

alvast bedankt

Thomas Morus
Berichten: 5962
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 05 feb 2022 13:49

De erfenis na overlijden oma is al meer dan tien jaar geleden. Daar gaat geen haan naar kraaien. Ik zie ook niet direct dat er iets verkeerd zou zijn.

Voor uw vriendin is het enige "risico" dat haar moeder binnen de termijn van drie jaar (die nog loopt) zou overlijden indien de schenking niet werd geregistreerd. Dan valt de schenking nog in de erfenis.

Ook: zijn er broers oi zussen?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Johnjohn
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 feb 2022 14:00

Beste Thomas Morus, bedankt voor uw antwoord.

Dus het kon dan ook geen kwaad dat oma dat bedrag op 1 nieuwe gezamenlijke rekening van de kinderen gestort heeft en die rekening geblokkeerd was tot ze kwam te overlijden, dan pas konden de kinderen er aan. En stel dat de schenking dan eventueel verkeerd was gedaan door een of andere omschrijving in de mededeling te zetten, of oma had volmacht op de rekening, etc,... dat maakt dan eigenlijk ook allemaal niets meer uit omdat oma langer dan 3j leefde na de storting, dus ook al was de schenking nietig, er moest dankzij de 3j die ze bleef leven niets meer van belastingen op betaald worden? het maakt eigenlijk grofgezegd geen "bal" meer uit?

mijn vriendin heeft idd nog 2 broers/zussen, die hebben elk evenveel gehad als haar. we weten inderdaad dat er een risicoperiode is van 3j. de schenking is nog niet geregistreerd maar er is wel een correcte pacte adjoint opgesteld samen met de bank, dus dat is volledig in orde.

mvg

Thomas Morus
Berichten: 5962
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 05 feb 2022 14:10

Eigenlijk heeft grootmoeder destijds gewoon de erfdelen van haar kinderen op hun naam gezet na overlijden van hun vader. Wat kan daar nu mis mee zijn? Het is zelfs geen schenking....

Zelfs als er ergens een schoonheidsfoutje werd gemaakt: wie gaat daar na zoveel jaar nog over struikelen?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Johnjohn
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 feb 2022 14:24

Beste Thomas Morus, u heeft gelijk. Bedankt om mij zo toch wat gerust te stellen, zelf weet ik hier niet zo veel van. Maar ik vertrouw op uw antwoord. Het kan inderdaad nog helemaal anders in elkaar zitten zonder dat ik het weet dus hierover piekeren heeft eigenlijk weinig tot geen zin. Zoals u zegt, het is al een tijd geleden. Bedankt!

wanton
Berichten: 9911
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 05 feb 2022 17:42

Met de schenkingen - van oma en van ma - is volgens mij niets mis. Er zullen enkel problemen zijn als er één iemand is die minder krijgt dan uw vriendin. Maar dat blijkt niet het geval.
Ik denk aan uw situatie en die van je vriendin. Zij heeft dus het verkregen bedrag geïnvesteerd in 'jullie' woning. Hoeveel heb jij geïnvesteerd? Is er misschien een gezamenlijke lening aangegaan? Er is hier al dikwijls gemeld : let op indien u 'eigen middelen' investeert in een gezamenlijk project, erger in een eigendom van iemand anders.

Dus : hoe zit dat in dit geval?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Johnjohn
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 feb 2022 18:16

Beste Wanton

Ik heb ook een deel in het huis gestoken, we hebben een gezamenlijke lening en het huis staat op onze naam. Mijn inbreng is idd inderdaad kleiner door dat vriendin schenking heeft gehad. Maar alles staat vast bij de notaris. Er is een schulderkentenis opgemaakt bij de notaris omdat de inbreng van vriendin groter is, maar het huis en de lening staat wel op de naam van ons beiden.

Johnjohn
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 feb 2022 12:49

Eigenlijk heeft grootmoeder destijds gewoon de erfdelen van haar kinderen op hun naam gezet na overlijden van hun vader. Wat kan daar nu mis mee zijn? Het is zelfs geen schenking....

Zelfs als er ergens een schoonheidsfoutje werd gemaakt: wie gaat daar na zoveel jaar nog over struikelen?

U heeft hoogstwaarschijnlijk gelijk dat het over een erfdeel ging. Maar ik vroeg me nog iets af over een schenking, uiteindelijk gaat de 3j altijd in? ook al is hij nietig. Vanaf het moment het geld overgezet is, ook dan gaat de 3j in, ook al zitten er bepaalde schoonheidsfoutjes in..en ook al werd het op een rekening gestort op naam van kinders die geblokkeerd stond tot oma stierf, dat maakt niets uit?

Dank bij voorbaat

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”