handgift - vruchtgebruik

Jan Solders
Topic Starter

handgift - vruchtgebruik

#1 , 03 dec 2009 23:42

Om hoge successierechten te vermijden zouden wij een effectenrekening of/en termijnrekening willen openen op naam van onze twee kinderen (zijn getrouwd en samenwonend en hebben zelf geen kinderen)

We zouden echter het vruchtgebruik willen behouden en jaarlijks de interesten kunnen innen als aanvulling op ons pensioen.

Graag zouden we ook willen beschrijven, dat indien een kind zou overlijden vóór zijn ouders ,deze gift terug komt naar de ouders (vermits er geen kleinkinderen zijn en er geen zullen komen gezien hun leeftijd,anders zouden we succesierechten op onze gegeven gelden moeten betalen en nu dus niet) Ik denk ergens gelezen te hebben dat dit mogelijk is.

Kan dit ook door een handgift en kan de bank dat dan zelf regelen? Of moet hier ook een notaris aan te pas komen , vooral vanwege de twee clausules (vruchtgebruik behouden en terugvorderen bij overlijden kinderen). Zo ja, wordt het dan een schenking aan 3%, want een handgift moet volgens mij niet langs notaris of in dit geval wel?

Bijkomend vraagje: Hoe zit het dan met het vruchtgebruik als één van de ouders overlijdt? Heeft de andere ouders dan nog recht op het totale vruchtgebruik? Ergens zegt mij iets dat vruchtgebruik op 1 hoofd is.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 04 dec 2009 14:55

Een schenking met voorbehoud van vruchtgebruik moet via notariële akte , waarop je dus 3 % betaalt ( op de volle eigendom).
Best is dat tevens genoteerd wordt dat het vruchtgebruik op naam van de twee ouders is , en overgaat op de langstlevende bij het overlijden van de eerste ouder.
Weet wel dat je schenkt aan de kinderen en niet aan de schoonkinderen. De kinderen moeten dan zelf maatregelen nemen om hun nalatenschap te laten toekomen aan hun partner. De schenking blijft een eigen goed en gaat , bij afwezigheid van kinderen (en ouders) , terug naar de eigen familie , di. neven en nichten ,..... als er geen testament is.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Jan Solders
Topic Starter

#3 , 04 dec 2009 16:36

Hoofddoel is later geen hoge successierechten te moeten betalen en toch van de interesten te kunnen leven als aanpassing op het pensioen.

Dat de schoonkinderen later eigenaar worden lijkt mij beter dan verre neven die we nooit zien. Dus bedankt voor uw opmerking. Probleem is dat dit niet dadelijk na een eventueel overlijden van de kinderen mag gebeuren (overlijden kinderen vóór de ouders dus)

Stel dat ik voor beide kinderen een lange termijnrekening open. (bv 10 jaar, waar ze dus niet aan kunnen)

Dit veronderstelt een handgift te zijn en wij recupereren de 3% voor en officiele akte.

Als we nu een onderhandse akte met de kinderen en eventueel schoonkinderen zelf opstellen, waarin ze verklaren dat de interesten van HUN termijnrekening geschonken worden aan hun ouders zolang als ze leven.(zij mogen toch ook schenken)

Is dat doenbaar. Het lijkt mij wettelijk, maar is het nog een handgift en wat zijn eventueel de addertjes onder het gras

Reclame

wanton

#4 , 04 dec 2009 17:30

Er bestaat ook de schenking 'onder last'. Men schenkt de volle eigendom , maar in de overeenkomst wordt bepaald dat elk jaar een bepaald bedrag moet betaald worden , vb. ten waarde van 4 % , aan de schenkers , zolang zij leven. Dit bedrag kan gewijzigd worden als slechts één der schenkers nog leeft.
De terugkeerclausule is nochtans via notariële akte. Anders zouden de ouders terug successierechten moeten betalen , als één van de kinderen vooroverlijdt. Voor deze bepaling is een officiëel dokument nodig.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”