Om hoge successierechten te vermijden zouden wij een effectenrekening of/en termijnrekening willen openen op naam van onze twee kinderen (zijn getrouwd en samenwonend en hebben zelf geen kinderen)
We zouden echter het vruchtgebruik willen behouden en jaarlijks de interesten kunnen innen als aanvulling op ons pensioen.
Graag zouden we ook willen beschrijven, dat indien een kind zou overlijden vóór zijn ouders ,deze gift terug komt naar de ouders (vermits er geen kleinkinderen zijn en er geen zullen komen gezien hun leeftijd,anders zouden we succesierechten op onze gegeven gelden moeten betalen en nu dus niet) Ik denk ergens gelezen te hebben dat dit mogelijk is.
Kan dit ook door een handgift en kan de bank dat dan zelf regelen? Of moet hier ook een notaris aan te pas komen , vooral vanwege de twee clausules (vruchtgebruik behouden en terugvorderen bij overlijden kinderen). Zo ja, wordt het dan een schenking aan 3%, want een handgift moet volgens mij niet langs notaris of in dit geval wel?
Bijkomend vraagje: Hoe zit het dan met het vruchtgebruik als één van de ouders overlijdt? Heeft de andere ouders dan nog recht op het totale vruchtgebruik? Ergens zegt mij iets dat vruchtgebruik op 1 hoofd is.