aangifte nalatenschap/deblokkeren rekeningen

Nova83
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

aangifte nalatenschap/deblokkeren rekeningen

#1 , 14 jan 2022 12:31

Hallo,

Mijn grootouders zijn gehuwd onder het wettelijk stelsel want er is geen huwelijkscontract. Eind september overleed mijn grootmoeder, maar wij hebben nu heel veel vragen ivm de nalatenschap. Mijn grootouders hadden 2 kinderen en mijn grootvader leeft nog. Mijn moeder is echter overleden en met de andere dochter is geen contact meer. Mijn moeder heeft zelf 2 kinderen, mijn broer en ik. Er zijn dus 4 erfgenamen: grootvader, de andere dochter, mijn broer en ik.

Nu moeten we voor eind deze de nalatenschap aangeven, maar kunnen wij dit doen zonder contact te moeten opnemen met de andere dochter? Kunnen wij (mijn grootvader, mijn broer en ik) de nalatenschap gezamelijk aangeven en de andere dochter dit individueel laten doen of moeten alle erfgenamen dan de nalatenschap individueel aangeven?

Na het overlijden zijn alle bankrekeningen van mijn grootmoeder en grootvader geblokkeerd. Tot op heden zijn deze nog niet gedeblokkeerd en geeft de bank aan dat dit nog 3 maanden kan duren. Is dit normaal?

We hebben pas volgende week een afspraak bij de notaris voor de aangifte van nalatenschap, maar ik ben bang gezien de ongewone situatie dat we de nalatenschap niet tijdig kunnen aangeven. Moeten de andere erfgenamen ook extra belasting betalen, als maar 1 erfgenaam de nalatenschap te laat aangeeft?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 14 jan 2022 17:20

Grootvader houdt de helft van t roerend en onroerend in volle eigendom. Van de andere helft erft hij het vruchtgebruik en de 2 kinderen elk de helft van de blote eigendom (dus 2 keer 1/4e). Omdat je moeder overleden is komen jullie 2 in de plaats: dus beider 1/8e blote eigendom.

Je kan individueel successieaangiftes doen maar gezamelijk is goedkoper. Is contact met de tante onmogelijk? Het actief is toch voldoende groot opdat je niet met schulden opgezadeld wordt?

Idd asap naar notaris als je zelf aangeven niet ziet zitten.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#3 , 15 jan 2022 14:42

De deblokkering van de rekeningen is een bewarende maatregel. De erfgenamen kunnen die gezamenlijk gedeeltelijk opheffen waardoor de langstlevende een minimaal leefgeld krijgt en de kosten die betrekking hebben op overlijden/ziekenhuis/rusthuis/nutsbedrijven betaald kunnen worden. Als de erfgenamen echter niet spreken is het evident dat de bank wacht tot alles afgehandeld is. Dus ofwel is er een gezamenlijke volmacht aan één van de erfgenamen om de praktische beslommeringen te regelen. Ofwel is het de notaris die alles voor zijn/haar rekening neemt. De verdeling van de tegoeden zal pas gebeuren nadat de notaris zowat alle facturen ontving en betaald heeft waarna hij het saldo kan verdelen. En dat kan inderdaad een paar maand duren.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Nova83
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 jan 2022 14:12

Bedankt voor de info.

Kan iemand uitleggen wat dit concreet betekent voor mijn grootvader dat hij het vruchtgebruik erft?

Ik heb zelf namelijk al de blote eigendom van de woning gezien ik deze in 2006 aankocht, mijn grootouders hebben wel steeds het vruchtgebruik gehad. Hoe zit het dan met de inboedel? Kan de dochter waar geen contact meer mee is, zomaar het huis binnenwandelen en de inboedel opeisen? Nu of als grootvader komt te overlijden?

Hoe zit het daarnaast met het geld op de rekeningen, valt dit ook onder vruchtgebruik? Zoja, kan mijn grootvader dit dan gebruiken of staat de helft hiervan vast tot dat hij komt te overlijden?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”