vriendenlening

Bart Joos
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

vriendenlening

#1 , 04 jan 2022 18:11

Als ik 50.000 euro aan mijn broer leen om een verbouwing te doen en hij komt te overlijden, wat moet ik dan doen om mijn lening bij voorrang terugbetaald te krijgen vóór de nalatenschap verdeeld wordt? Moet deze lening in een testament worden opgenomen worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5459

#2 , 05 jan 2022 17:14

Je stelt een (onderhands) leningscontract op. Het niet terugbetaalde deel komt in het passief van de erfenis. De erfgenamen moeten dit terugbetalen. Je zou een clausule kunnen neerschrijven dat na overlijden de maandelijkse afbetalingen gewoon doorgaan zolang het huis niet verkocht is doch bij verkoop is de openstaande schuld in een keer te voldoen.

Als alle erfgenamen verwerpen omdat er niets is dan ben je je geld kwijt.

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 jan 2022 18:17

Om meer zekerheid in te bouwen zowel bij leven als bij overlijden, kan je als waarborg voor de lening een hypotheek laten vestigen (bij voorkeur in eerste rang) op de te verbouwen woning.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”