Dringende advies nodig

4XJR
Topic Starter

Dringende advies nodig

#1 , 02 dec 2009 11:50

Geachte,

Mijn zus heeft 17 jaar volledig gratis gewoond in een woonst van mijn ouders. Mijn vader is nu vrij recent overleden. Mijn moeder begrijpt dat mijn zus toch wel een enorm voordeel heeft genoten door deze gratis woonst.
Wij hadden nu contact opgenomen met de notaris om deze genoten voordelen als schenking te laten vastleggen. Nu vertelde deze dat deze schenking volledig buiten de nalatenschap staat en dat deze hierin dan ook niet opgenomen dient te worden.
Wat is jullie mening hierover?
Wij dachten dat schenkingen terug bij de totale pot gevoegd worden om dan in mindering gebracht te worden van diegene die de schenking heeft ontvangen?
Wat kunnen wij doen indien het inderdaad buiten de nalantenschap valt en hoe kan ik ervoor zorgen dat ik later (na overlijden moeder) dit in rekening kan brengen?

Hartelijk dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 02 dec 2009 12:01

Indien uw zuster een schenking buiten nalatenschap heeft verkregen van de ouders dan kan dat "gecompenseerd" worden door u ook een schenking buiten nalatenschap toe te kennen voor eenzelfde bedrag.
Ofwel via testament indien de schenking buiten erfdeel aan de zus niet groter was dan 1/3 van de (te verwachten) nog netto te vererven bezittingen van de moeder (m.a.w. moeder maakt een testament waarin de zoon meer krijgt dan de dochter).
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

4XJR
Topic Starter

#3 , 03 dec 2009 14:09

Geachte,

Mijn zus heeft dus al die jaren gratis in een appartement van mijn ouders gewoond. Mijn vader is zoals ik zei recent overleden. Stel nu dat ik aan mijn moeder vraag, om in ruil voor de gratis woonst die mijn zus heeft gehad, dat ik het appartement een vergelijkbare tijd mag verhuren. Moet ik dit laten vastleggen bij een notaris? Kan mijn zus zich hiertegen verzetten? Zij is immers nu ook naakte eigenaar van dit appartement.

Een schenking buiten erfdeel: Moet zoiets op papier gezet worden? Want mijn zus heeft nooit iets op papier gehad ivm gratis woonst. Moet op een schenking buiten erfdeel sucessierechten of schenkingsrecht betaald worden?

Danke

Reclame

3399AAaa

#4 , 03 dec 2009 18:32

Lees art. 843 Burg Wetb: wie tot de erfenis komt moet wat hij bij schenking rechtstreeks of onrechtstreeks heeft ontvangen moet inbreng doen.
samenlezen met art. 851: wat gediend heeft om een mede-erfgenaam een stand te verschaffen of om zijn schulden te betalen is aan inbreng onderworpen.
en art. 858: inbreng gebeurt in natura of door mindere ontvangst.

Als uw moeder het vruchtgebruik heeft over die woning, mag zij die ook verhuren. Zij mag de vruchten van die eigendom dus opstrijken. Ik zou veronderstellen: als zij eigenhandig beslist geen huur te vragen, is dat haar recht. U moet daar misschien eens raad voor vragen wat u dan juist in het contract met uw moeder vermeldt: zij kan daarin schrijven dat ze u gratis laat wonen als compensatie op hetgeen uw zus al heeft gehad (dat lijkt me het veiligste). Verder zijn er ook nog constructies zoals "bruikleen" enzovoort, maar dat lijkt me niet zo veilig; Maar zeker en vast iets op papier zetten en ook meteen zorgen dat het goed in mekaar zit.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”