Verdeling grond mede-eigenaars

Jolak
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Verdeling grond mede-eigenaars

#1 , 21 nov 2021 17:14

Beste,

Volgende situatie stelt zich in de familie. Mijn moeder is één van de 3 zussen.
Vader overleed in 2018, 4 zussen werden blote eigenaar van grond, moeder behield vruchtgebruik
Moeder overleed in september 2021 - zussen worden volledig eigenaar.

Relatie met één van de zussen is verzuurd. Nu stelt zich volgende situatie.

2 van de zussen willen de grond behouden en de andere uitkopen. 1 zus - mijn moeder - gaat akkoord, de andere niet.

Er werden 3 schatters aangesteld (waarvan ook één gekozen door de zus die protesteert). De 2 - kopende - zussen gaan akkoord met de prijs. Verkopende zus niet en wil naar het gerecht stappen om openbaar te laten verkopen (aangezien niemand in gedwongen eigenaarschap moet blijven).

Nu weten de 3 andere zussen niet aan wat zich te verwachten. Zal de rechter de andere zussen haar laten uitkopen - aangezien zij akkoord gaan met de prijs van de beëdigde schatter - of zal hij oordelen dat alles openbaar verkocht wordt?

Aan wat kunnen ze zich verwachten?

Alvast bedankt voor jullie inzicht en eventuele raad over welke stappen we nog kunnen ondernemen om tot een consensus te komen en niet naar de rechtbank te hoeven gaan...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 nov 2021 18:51

Het is toch een beetje zwaar uitgelegd hoor, al die zusters. 3 zusters, 4 zusters, enz. Ik ben niet 100% mee.

Maar het is simpel:
- ofwel gaan alle mede-eigenaars akkoord met een verkoop voor een bepaalde prijs
- zo niet zal de rechter, zodra er één zuster komt aankloppen, een notaris-vereffenaar aanstellen.

Dus blijven onderhandelen, zou ik zeggen.

Jolak
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 nov 2021 19:19

Ik had mijn best gedaan om het goed uit te leggen maar kan ook begrijpen dat het niet meteen duidelijk is.
Komt erop neer dat er 2 kampen zijn. Er zijn in totaal 4 zussen. 3 van die zussen komen overeen. 1ntje ligt dwars.

De dwarsligger (om haar cru zo even te noemen). Wil niet uitgekocht worden tegen de prijs die de schatters voorstellen en volgens de andere 3 zussen ook marktconform is.

Ze wil nu naar het gerecht gaan om het goed openbaar te laten verkopen. Wij en ook de schatters hebben haar al duidelijk gemaakt dat het zo waarschijnlijk aan minder dan de marktprijs verkocht zal worden. Dit kan haar niet schelen, ze wil gewoon niet dat haar zussen de grond kopen voor hun kinderen.

De vraag was dus: zal een rechter er rekening mee houden dat er mensen zijn die haar tegen een eerlijke prijs (door beëdigde schatter bepaald) willen uitkopen of zal hij gewoon bevelen dat het goed openbaar verkocht wordt en dus de zussen die het goed wél willen houden, ook op hun eigen deel zullen moeten bieden?

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 nov 2021 19:43

De wet bepaalt dat de grond dan openbaar verkocht wordt (art. 1224 Gerechtelijk Wetboek)
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 21 nov 2021 19:49

En een openbare verkoop brengt meestal veel minder op dan een verkoop uit de hand

Jolak
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 nov 2021 22:02

Oké bedankt voor jullie input! Dit is wat we al vreesden.
Proberen dus toch nog tot een compromis te komen...

Of anders op de openbare verkoop hopelijk onder de marktprijs kopen.

jef007
Berichten: 1679

#7 , 21 nov 2021 23:12

""ze wil gewoon niet dat haar zussen de grond kopen voor hun kinderen.""

de zussen kunnen toch de grond kopen bij de eventuele openbare verkoop, of niet??

Jolak
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 nov 2021 23:21

Ja dat kan inderdaad jef007. En als ze dit blijft volhouden, zal het waarschijnlijk ook zo gebeuren.
Jammer dat de kopende zussen dan eigenlijk op hun "eigen" stuk grond moeten bieden.

KJ86
Berichten: 2662

#9 , 22 nov 2021 08:55

Waarom?
Er is niets zo rechtvaardig als dat systeem, geen enkele partij moet zich benadeeld voelen. Bovendien hebben de zussen een voorsprong want ze moeten maar 2,5 % registratie betalen terwijl dat ieder ander op de openbare verkoop rekening moet houden met 10 of 12 % registratierechten.

Jolak
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#10 , 24 nov 2021 20:47

KJ86, daar ga ik niet mee akkoord. Dit is inderdaad beter voor de zussen die de grond willen aankopen aangezien ze waarschijnlijk onder de marktprijs kunnen kopen.

Maar voor de partij die de grond verkoopt - waaronder mijn moeder (die niet de dwarsligger is) - wil dat zeggen dat ze minder zal krijgen omdat de andere zus wel dwarsligt.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”