Erfgenamen 2 zonen en vreemde

willie1981
Topic Starter

Erfgenamen 2 zonen en vreemde

#1 , 30 nov 2009 12:00

Situatie:

Ons moeder is twee jaar geleden overleden en dit jaar is ons vader overleden. Maar blijkbaar had hij juist voor zijn dood een testament geschreven waarin hij het grootst mogelijke deel schenkt aan een "vriendin". Dus de erfenis is verdeeld als volgt: mijn broer en ik hebben elk de helft van moeders deel dus elk 1/4. Vaders deel wordt verdeeld onder 3 personen: dus elk 1/6.
Oudste zoon: 1/4 + 1/6 = 5/12
Jongste zoon: 1/4 + 1/6 = 5/12
Vreemde : 1/6 = 2/12

Mijn broer en ik komen goed overeen. Mijn broer blijft in het ouderlijke huis wonen. Ik heb reeds een andere woning gekocht en zijn aan het verbouwen. Dus ik kan het geld gebruiken. Mijn broer wilt mij wel uitkopen. Maar dit gaat normaal niet zonder haar ook uit te kopen veronderstel ik.
Maar wat zijn nu onze mogelijkheden?
Kan zij eisen dat ze haar deel uitbetaald krijgt?
Kan ze eisen dat het huis verkocht wordt?
Wat als mijn broer enkel het deel uitkoopt dat ik van moeders deel heb? Dus mijn 1/4. Heeft dit ook nog te maken met onverdeeldheid?
We willen het de vreemde zo moeilijk mogelijk maken, vermits ze achter vaders geld zat en hiervan ook een aanzienlijk deel heeft buitgemaakt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 30 nov 2009 14:59

Tegen het testament als dusdanig kan U niet veel inbrengen. Dus zijn vriendin heeft recht op dat 1/6 deel in volle eigendom. Het huis is dus nu in onverdeeldheid. De wet zegt dat men niet verplicht is in onverdeeldheid te blijven. De 'vreemde' kan dus haar deel opeisen. Indien er onderhands geen akkoord komt , kan zij de verkoop eisen. Als uw broer in het ouderlijk huis wenst te blijven wonen , is het best dat hij alleen eigenaar wordt. Indien één der mede-eigenaars het huis onderhands koopt uit de onverdeeldheid , betaalt die slechts 1 % registratierechten op de totale waarde , tegen normaal 10 %.
IK heb de indruk dat , als moeder overleden is , er geen verdeling is gebeurd van de roerende goederen , maw. het geld. Eigenlijk hebben jullie recht daarop. Als vader dat mee heeft weggegeven kunnen jullie een poging doen om dat alsnog te recupereren. Maar dat is alles bijeen niet simpel.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

willie1981
Topic Starter

#3 , 30 nov 2009 16:04

Dank u wel voor het antwoord,

dus als ik het goed begrijp, kan ze als we de onverdeeldheid laten aanslepen om haar zo lang mogelijk te laten wachten op haar geld, eisen dat het huis verkocht wordt.
Dus is het misschien beter om toch overeen te komen en mijn broer eigenaar te laten worden en haar uit te kopen.
Het geld, dat is vrees ik verdwenen. Hij had de laatste maanden veel cash geld afgehaald, geld waarmee ze waarschijnlijk haar succesierechten mee gaat betalen. Want geld heeft ze normaal niet, gezien de schulden die ze heeft bij haar ex-man.

Maar misschien toch beter de korte pijn en haar betalen, dat deel zijn we toch kwijt. En kunnen we verder met ons leven.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”