geen erfenis maar wél aangifte?

louise2
Topic Starter
Berichten: 119

Re: geen erfenis maar wél aangifte?

#31 , 24 okt 2021 10:49

... En een boete zal men niet krijgen als men binnen de 4 maand een aangifte indient vanaf de datum dat men weet dat men erfgenaam is. Verlengbaar op simpel verzoek.
Die 4 maand was dus al lang verstreken toen we via de belastingdienst voor het eerst het overlijden vernamen.
Nadat ik hen intussen de situatie uitlegde, stuurde Vlabel ons wél een aantal documenten, maar geen verlenging van de termijn.

Blijkbaar verwachten ze nog altijd "een aangifte van een niet ontvangen erfenis".

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#32 , 24 okt 2021 12:32


-niemand heeft daar ooit iets over laten weten aan de neef,
Dat is natuurlijk een zaak die binnen de familie zelf moet opgelost worden. Dat kan je de fiscus niet aanwrijven.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#33 , 24 okt 2021 14:59

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

louise2
Topic Starter
Berichten: 119

#34 , 24 okt 2021 16:50


-niemand heeft daar ooit iets over laten weten aan de neef,
Dat is natuurlijk een zaak die binnen de familie zelf moet opgelost worden. Dat kan je de fiscus niet aanwrijven.
Volledig akkoord!
Na meer dan 30 jaar "verbroken contact" met die familie, was er dan ook niemand (noch onze zoon, noch wijzelf) die op een mogelijke erfenis zat te wachten.
Niemand die er zelfs nog aan dacht dat er binnen die zeer grote ex-schoon-familie van mijn man, nog ongehuwde, kinderloze ooms en/of tantes van onze zoon waren.
Mogelijk werd alles al lang verdeeld, zonder dat ze aan hun "verloren neef" nog gedacht hebben. Wat hen na al die jaren niet eens zou kwalijk worden genomen.
Zodra we dit bespraken met hem, was zijn eerste reactie trouwens: "Ik wil daar niets meer mee te maken hebben".

Maar dat hij dan tóch successierechten zou moeten betalen?
Dat is niet aan wie niets ontvangen heeft.
Dit is iets wat moet rechtgezet worden.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#35 , 24 okt 2021 17:28

Art. 2.7.2.0.1.De belastingplichtige is degene die erfgenaam,[...]is
Blijkbaar is uw zoon erfgenaam. Dus is hij belastingplichtige.
Dat hij niets ontvangen heeft doet niets ter zake.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

louise2
Topic Starter
Berichten: 119

#36 , 24 okt 2021 18:26

... Blijkbaar is uw zoon erfgenaam. Dus is hij belastingplichtige.
Dat hij niets ontvangen heeft doet niets ter zake.
En ... dient hij dus ook belastingen te betalen op een erfenis die er niet is ?
Sorry, ik weet ook dat dit wettelijk zó is, maar op menselijk vlak gaat niemand dit toch logisch vinden?
Of u zou in dergelijke situatie misschien wél met plezier betalen, indien het over uzelf of uw kinderen gaat?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#37 , 24 okt 2021 19:58

Mogelijks kan hij dat nog het geld recuperen via rechtbank. Leer je ook gelijktijdig die hele tak van de familie nog kennen. :lol:

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#38 , 25 okt 2021 11:04

... Blijkbaar is uw zoon erfgenaam. Dus is hij belastingplichtige.
Dat hij niets ontvangen heeft doet niets ter zake.
En ... dient hij dus ook belastingen te betalen op een erfenis die er niet is ?
Die er wel degelijk is
VlaBel heeft er zelfs cijfers over :!:

En daarvan willen zij hun achterstallige stukje, dat is niet aangegeven (dus verhoging).

Want de andere erfgenamen hebben zo te zien wel de nalatenschap onder zich verdeeld en aangegeven, maar zij zijn daarna niet belast op het erfdeel van uw stiefzoon ...

In situatie waarin hij erft als plaatsvervanger van zijn moeder, is dat normaal nalatenschap / (aantal broers & zussen van zijn moeder)

Erfbelasting daarop is 25%, plus verhoging, dus VlaBel ziet dat hen wat toekomt ... en dat is er niet.

Sorry, ik weet ook dat dit wettelijk zó is, maar op menselijk vlak gaat niemand dit toch logisch vinden?
De wetgever gaat er van uit dat de erfgenaam dat binnen de familie dient te regelen, en desnoods maar naar de rechter moet stappen om zijn achterstallige aandeel te krijgen.
De overheid is alvast de procedure begonnen om hààr aandeel te krijgen ...


Wat men daar van vindt doet niet ter zake.


Als stiefzoon er niets mee te maken wil hebben,
het bedrag al laag is,
nog te delen is met de (erfgenamen van) de broers en zussen van moeder,
kan dit het simpelst opgelost worden met verwerping.

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#39 , 25 okt 2021 11:33

"Want de andere erfgenamen hebben zo te zien wel de nalatenschap onder zich verdeeld"

Dat kan niet zonder akkoord van alle erfgenamen. Anders worden o.a. de rekening(en) niet vrijgegeven.
Aangezien stiefzoon niets wist kan hij ook zijn akkoord niet gegeven hebben en staan de bedragen nog steeds op bankrekening.

Aangezien er nog geen vier maanden voorbij zijn sedert stiefzoon op de hoogte werd gebracht kan er m.i. geen sprake zijn van boete. Zou dat dus betwisten.
En ja, indien peanuts, gewoon het zieke zaakje verwerpen. Maar daar gaat in dit geval de vrederechter over beslissen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

louise2
Topic Starter
Berichten: 119

#40 , 25 okt 2021 18:34

Eerst en vooral wil ik iedereen bedanken die mij hier raad en/of ideeën aanbracht.
En ook een beetje sorry, als ik door sommige reacties mijn geduld begon te verliezen en mogelijk onterechte veronderstellingen maakte.

Vandaag zijn er nieuwe contacten geweest, waardoor er eindelijk wat klaarheid in dit dossier kwam.
1) E-mail van de contactpersoon van Vlabel:
- vermoedt dat er nog geen verdeling heeft plaatsgevonden;
- stelt contact met de bank voor, mits voorlegging van “attest van erfopvolging”;
- zal rekening houden met het feit dat we pas later op de hoogte waren.

2) Telefoon van een medewerker van een advocatenkantoor, dat door de familie werd aangesteld ivm de erfenis; (waarom we pas nú gecontacteerd worden, is ons een raadsel)
- bevestigt dat het te verdelen bedrag te laag is, om er iets van over te houden;
- stelt daarom voor om erfenis te verwerpen;
- bevestigt dat we hiervoor eerst een verzoek via het vredegerecht moeten indienen;
- zegt dat de andere erfgenamen ook verworpen hebben, behalve 1 erfgenaam.

3) Telefoon van erfgenaam (broer van overledene) die erfenis niet verwerpt;
(deze staat als begunstigde in een Life Plan van de overledene omdat hij allerlei in orde bracht voor hem)
- laat weten dat de erfenis na 9 maanden nog steeds niet geregeld is;
- dat er recent nog rekeningen binnenkwamen;
- info uitgewisseld over bewindvoering en vredegerecht.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#41 , 25 okt 2021 19:50

Bizarre ontwikkelingen ineens :?
Zouden ze daar ook post van Vlabel gekregen hebben, dat alles ineens in stroomversnelling komt ?

Verwerping is bij notaris, dus de halve schoonfamilie is daar langs geweest
Gek dat de éne broer die niet verwerpt die (of eender welke ...) notaris al niet eerder aangesteld heeft om de erfenis te regelen (en je stiefzoon op te sporen)


"begunstigde in een Life Plan van de overledene"

Vermoedelijk gebeurd onder de vorm van levensverzekering als schenking aan die broer.
Als er geen reservataire erfgenamen zijn, is dat volledig buiten de nalatenschap en fiscaal véél voordeliger dan te laten erven in zijlijn (broers, zussen)...

louise2
Topic Starter
Berichten: 119

#42 , 27 okt 2021 19:26

Dit is ook voor ons een bizarre wending aan het nemen.
En ook wij zitten dus nog met een hele hoop vraagtekens.

Gisteren heeft de griffier van het vredegerecht telefonisch contact genomen met mijn man om te melden dat dit dossier besproken werd met de vrederechter.
Deze liet weten dat mijn man toelating heeft om als bewindvoerder te tekenen voor zijn zoon, en er werd hem aanbevolen om zich dringend met een notaris in verbinding te stellen.

Hij heeft intussen een individuele afspraak (binnen enkele weken) bij het advocatenkantoor van de andere erfgenamen.
Er zou van daaruit een "verzoekschrift tot verwerping" aan de vrederechter gericht worden.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#43 , 27 okt 2021 22:13

Vermindering successierechten
Wat en voor wie?
Wat zijn de voorwaarden?
Hoe vraag ik een vermindering van successierechten aan?
Wat en voor wie?
Personen met een zware handicap die erfgenaam zijn kunnen een vermindering van de successierechten krijgen. De overledene moet zijn laatste fiscale woonplaats in het Vlaams Gewest hebben, want alleen daar geldt deze vermindering.

Wat zijn de voorwaarden?
Je moet erkend zijn als zwaar gehandicapt: minstens 2/3 vermindering van het verdienvermogen en/of een score van 9 punten op zelfredzaamheid. Je moet ook een tegemoetkoming ontvangen. Je kan hierover een attest krijgen bij de DG Personen met een handicap. Lees de rubriek attesten voor meer details.

Hoe vraag ik een vermindering van successierechten aan?
De Directie-generaal Personen met een handicap bezorgt het attest.

De Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie van de federale overheidsdienst Financiën kent de maatregel toe.

Meer informatie?
Federale Overheidsdienst Financiën
Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie
Kadaster, Registratie en Domeinen
Koning Albert II-laan 33 bus 50
1030 BRUSSEL
02 572 57 57 (elke werkdag van 8.00 tot 17.00 uur)
https://financien.belgium.be/nl/
info.sq@minfin.fed.be
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#44 , 27 okt 2021 23:36

Gisteren heeft de griffier van het vredegerecht telefonisch contact genomen met mijn man om te melden dat dit dossier besproken werd met de vrederechter.
Deze liet weten dat mijn man toelating heeft om als bewindvoerder te tekenen voor zijn zoon, en er werd hem aanbevolen om zich dringend met een notaris in verbinding te stellen.
Denk dat je dit idd best zo snel mogelijk doet
Je kan die zelf kiezen
Hij heeft intussen een individuele afspraak (binnen enkele weken) bij het advocatenkantoor van de andere erfgenamen.
Er zou van daaruit een "verzoekschrift tot verwerping" aan de vrederechter gericht worden.
Toch paar vreemde dingen hoor

Waarom zit daar een advocatenkantoor op ?
Notaris(kantoor), OK, maar advocaten ?

Waarom stapt men naar advocatenkantoor, ipv gewoon naar de notaris wat denk ik iedereen zou doen bij een erfenis afhandeling die niet wil vlotten ?

Waarom advocatenkantoor (want niet bepaald goedkoop) als de erfenis 2 keer niks zou bedragen ?

louise2
Topic Starter
Berichten: 119

#45 , 28 okt 2021 10:49

Hij heeft intussen een individuele afspraak (binnen enkele weken) bij het advocatenkantoor van de andere erfgenamen.
Er zou van daaruit een "verzoekschrift tot verwerping" aan de vrederechter gericht worden.
Toch paar vreemde dingen hoor

Waarom zit daar een advocatenkantoor op ?
Notaris(kantoor), OK, maar advocaten ? ...
Sorry - sorry - sorry :oops:
Ik heb hier blijkbaar zelf ongewild voor nóg grotere verwarring gezorgd dan er al was.
Tot 2 keer toe heb ik, tot mijn eigen verwondering, het woord "advocatenkantoor" geschreven ipv "notariskantoor".

De individuele afspraak die mijn man voor binnen enkele weken heeft, is inderdaad bij het notariskantoor van de andere erfgenamen.

@Inazuma,
Alvast bedankt om mijn aandacht hierop te vestigen, want zélf was ik mij niet bewust van mijn vergissing.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”