Schenking of verdeling perceeltje grond

MONACO
Topic Starter
Berichten: 152

Schenking of verdeling perceeltje grond

#1 , 17 okt 2021 10:38

Wij verkochten een gedeelte van onze hof als bouwgrond aan onze dochter. Ze wou achteraf nog een klein perceeltje bij dat dus bij hare grond gevoegd is maar niet beschreven. Staat dus nog steeds op mij naam (echtg. ondertussen overleden)
Mijn vraag is nu : kan ik haar dat schenken, of eventueel verkopen, en hoe moet het geregeld worden met mijn 2 kinderen uit een vorig huwelijk ? zonder reactie van mijnentwege zou het dan bij overlijden in 3 verdeeld worden, waarde geschat als bouwgrond of landbouwgrond ?
bedankt voor antwoord

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 17 okt 2021 12:34

Wij verkochten een gedeelte van onze hof als bouwgrond aan onze dochter. Ze wou achteraf nog een klein perceeltje bij dat dus bij hare grond gevoegd is maar niet beschreven. Staat dus nog steeds op mij naam (echtg. ondertussen overleden)
Is dat een kadastraal apart perceel :?:

Of een stukje van een kadastraal perceel (met uw woning, of eventueel de tuin) dat in bezit van u en uw man gebleven was na opsplitsing en verkoop :?:
Mijn vraag is nu : kan ik haar dat schenken, of eventueel verkopen,
U kan beide doen, maar daar komen eender hoe aktekosten bij

Best mogelijk zijn de kinderen al deels naakte eigenaar: deel vd nalatenschap uw man als de grond eigendom van u beiden was ...


Best eerst nagaan of het kadastraal een apart deel is.
Als u bestaande opdeling wil wijzigen, is dat mits voorgaand akkoord gemeente ...


En of u er effectief de enige eigenaar van bent.
Indien niet kan u ook niet beslissen dat de éne dochter het zomaar aan haar grond mag toevoegen, kan u het niet alleen schenken, en kan u het niet alleen verkopen ...

en hoe moet het geregeld worden met mijn 2 kinderen uit een vorig huwelijk ?
Als u het schenkt, kunnen zij dit zien als deel van uw latere erfenis, nadien inkorting vragen

zonder reactie van mijnentwege zou het dan bij overlijden in 3 verdeeld worden,
Mogelijk is het al in 1 + 3 verdeeld ...

waarde geschat als bouwgrond of landbouwgrond ?
Wat is het officieel (indien apart) :?:
Of van welk soort grond is het een stukje ?

Waarde is functie van wat de grond officieel is ...

MONACO
Topic Starter
Berichten: 152

#3 , 17 okt 2021 14:28

het is een apart perceeltje van 00,34 a waar ik nog steeds het KI van betaal met vermelding 'bergplaats" Was bijgevoegd bij de erfenisbelasting dus zal mijn dochter waarschijnlijk reeds de helft als blote eigendom bezitten en dan nog 1/3 van mijn helft. Is het dan best om haar de overblijvende 2/3 te schenken of het maar op zijn beloop te laten voor latere verdeling ?

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 17 okt 2021 21:07

het is een apart perceeltje van 00,34 a waar ik nog steeds het KI van betaal met vermelding 'bergplaats"
34 m2 dus
Gezien dochter feitelijke gebruiker is, is dat eigenlijk ook voor haar - maar goed, waarschijnlijk maar paar € / jaar ...

Was bijgevoegd bij de erfenisbelasting dus zal mijn dochter waarschijnlijk reeds de helft als blote eigendom bezitten
Waarschijnlijk, en met u als vruchtgebruiker van die helft

Kijk eens op uw MyMinFin (via de officiele website van de Belgische overheid)
Daar staat normaal wat u bezit aan onroerend goed
(Mogelijk ook de aard van de grond, weet ik zo niet meer)

Is het dan best om haar de overblijvende 2/3 te schenken of het maar op zijn beloop te laten voor latere verdeling ?
Ik zou dat vooraf regelen
Zeker omdat het gaat om een stuk grond dat de éne dochter al effectief gebruikt, en ook al half van haar is .

Maar bespreek uw opties eens met de notaris - uiteindelijk gaat dit toch officieel via notaris moeten gebeuren.


U zou het kunnen schenken en bvb de andere dochters indien mogelijk een equivalente som geven.
Schenken is fiscaal voordeliger dan later laten erven ...

U kan ook uw half deel ervan verkopen ... en bvb de koopsom nadien herverdelen onder de 3 dochters.

Er is ook een mogelijkheid tot schenking "buiten erfdeel" - gesteld dat als u ooit overlijdt dat deze 34 m2 niet meer dan de helft van uw nalatenschap zou uitmaken ... - maar dit is een ideaal recept voor zever.
Met zo'n dingen -de éne die wat meer krijgt of men denkt dat de éne meer krijgt dan de andere- kan verstandhouding in familie verzuurd worden ...

Anderzijds is het ook denkbaar dat u net 1 dochter wil bevoordelen ...
U zou in testament kunnen zetten dat dat deeltje naar die éne dochter gaat.
Uiteindelijk kan en mag u zelf beslissen wat er ooit met de helft van uw nalatenschap gebeurt.

MONACO
Topic Starter
Berichten: 152

#5 , 18 okt 2021 13:00

hartelijk bedankt voor de klare uitleg, kan nu beslsissen

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”