Verkoop huis na overlijden ouder

MIEKE2003
Topic Starter

Verkoop huis na overlijden ouder

#1 , 24 nov 2009 12:34

Beste
Vorig jaar overleed mijn vader. Mijn vader en moeder - getrouwd - hadden een huis. Mijn moeder woont uiteraard nog steeds in dit huis. Daar het huis voor haar te groot is - wat ik begrijp - wil ze het graag verkopen, echter niet om een appartement te kopen, maar om er ééntje te huren.... De logica daarvan ontgaat mij.... - iets in de trant van "van de interesten van de verkoop van het huis kan ik huur betalen..."....????!!!
Ik zie datgene waarvoor mijn vader - en alleen mijn vader - jarenlang heeft voor gewerkt al smelten als sneeuw voor de zon...
Als ze haar huis verkoopt om een appartement te kopen, kan me mijn deel van de erfenis niet schelen... Maar als ze verkoopt om een appartement te huren, dat is een ander... Kan ik in zo een geval mijn "deel" van de erfenis opeisen. En hoeveel bedraagt dat dan - er is nog een kind en dus erfgerechtigde...? Ik neem aan dat het minder is dan 1/4 blote eigendom....?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 24 nov 2009 12:58

De kinderen zijn samen blote eigenaar van de helft van de woning. Jullie akkoord voor verkoop is nodig , moeder kan dit wel afdwingen via de rechtbank. Maar jullie hebben recht op jullie deel. Zij wil huren met de opbrengst van het geld. Wel regel dat dan zo. Er zijn 2 kinderen. Zet voor ieder kind 1/4 van de verkoopprijs vast bij een bank , met de uitbetaling van de rentes aan moeder , zolang zij leeft. Dit is een correcte toepassing van het principe blote eigendom/vruchtgebruik. Zolang moeder leeft kan je niet beschikken over het geld , maar het zal er nog zijn als zij overlijdt. Dan wordt het uw volle eigendom , zonder bijkomende kosten. Op dit deel zijn immers reeds successierechten betaald.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”