Boedelbeschrijving met eedaflegging

BeVe
Topic Starter
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

Re: Boedelbeschrijving met eedaflegging

#16 , 21 jun 2021 16:20

Zie reeds #13
Bij aanvaarding onder voorrecht van boedelbeschrijving moet een boedelbeschrijving worden opgemaakt (art. 794 Oud Burgerlijk Wetboek). Dit kan nog jaren na het overlijden. De boedelbeschrijving geschiedt in de plaatsen waar de te beschrijven voorwerpen zich bevinden (art. 1182 Gerechtelijk Wetboek), dus in beginsel minstens in de woonplaats van de overledene op het ogenblik van het overlijden. Degene die deze plaats ook bewoonde moet de eed afleggen (art. 1183, 11° Gerechtelijk Wetboek).
Ik zou dus mijn medewerking verlenen aan de gevraagde inventaris. Dit betekent immers niet dat u de tegenpartij moet toelaten in al uw goederen te snuisteren of uw goederen te laten waarderen of in de inventaris te laten opnemen. U kan alle goederen waarvan de overledene (mede)eigenaar was in één kamer verzamelen en laten opnemen in de inventaris met de vermelding dat er zich voor het overige geen goederen van de overledene in de woning bevinden en dat alle goederen die zich daar zouden bevinden uw uitsluitende eigendom zijn.
Bedankt voor uw bijdrage.
Wat u hier zegt, heb ik reeds voorgesteld. De notaris heeft een lijst met ALLE voorwerpen die zich in mijn woning bevinden, waarin tevens ook vermeld is wat tot de nalatenschap behoort en wat mijn privé eigendom is. Deze heb ik vorig jaar zelf opgemaakt op hun vraag, met daarbij de mededeling dat ze de spullen van de nalatenschap kunnen komen ophalen aangezien ik die niet ga overnemen.
Daarop is geen reactie gekomen.
Wat echter wel blijft komen is de eis de HELE woning te inventariseren door de notaris in het bijzijn van de erfgenamen.
Dus als de spullen die tot de nalatenschap behoren, dat zijn er maar 2, in de gang gezet worden dan is dat OK volgens U ?
Kan ik dan ook eisen dat ze die ineens meenemen, ze kunnen toch moeilijk van mij verwachten dat ik ze nog langer ga stockeren tot ze er een koper voor gevonden hebben.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#17 , 21 jun 2021 16:47

Laat hen weten dat u die zaken naar het containerpark zal afvoeren indien niet afgehaald binnen de xx weken.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”