Erfbelasting

Anonimus
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Erfbelasting

#1 , 15 jun 2021 13:37

Mijn schoonvader is onlangs overleden en we moeten die documenten voor de erfbelasing invullen. Mijn schoonvader was totaal hulpbehoevend en het laatste jaar zelfs niet meer dan - mijn excuses voor de uitdrukking - een levende plant die daar zat, compleet van de wereld weg. Ondertussen heeft mijn schoonmoeder wel al zijn spaarcenten opgemaakt. Moeten we dit inbrengen en hoe? Kan ze hiervoor verantwoording moeten afleggen? Hoe moet dit verder...?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 15 jun 2021 14:38

Welk huwelijkscontract hadden ze?
Indien geen dan is het niet "zijn" geld maar "hun" geld.
Wat heeft ze met dat geld gedaan en over welk bedrag spreken we hier?
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 jun 2021 21:21

Uit een ouder bericht:
"mijn schoonmoeder zorgt voor mijn schoonvader die volledig hulpbehoevend is. Mijn schoonmoeder heeft op facebroek een nieuwe "vriend" leren kennen uit Amerika die plots geld nodig had´ mijn schoonmoeder - er 100% van overtuigd dat deze vriend alle goede bedoelingen had is in de val getrapt - heeft zowat al hun centen aan deze "vriend" gegeven. Onlangs vroeg ze zelfs geld aan ons om haar vriend naar België te laten komen. Niets blijkt haar ervan te overtuigen dat ze met een oplichter te maken heeft. We vrezen dat ze binnenkort financieel volledig aan de grond zal zitten. Kunnen haar schulden op ons verhaald worden als zij niet meer kan betalen en hoe kunnen we dit vermijden? Mijn schoonvader is ondertussen totaal beslissingsonbekwaam en weet zelfs van wereld niet meer. Wat met de zorg voor hem als ze niks meer hebben? We moeten zelf nog een huis afbetalen en dit kunnen we er echt niet bij hebben...."

Reclame

Anonimus
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 jun 2021 23:00

Geen huwelijkscontract, alles weggegeven aan een facebookvriend die geld nodig had waardoor ze nu zelf in de problemen zit. Over welk bedrag? Geen exacte cijfers maar alle spaarcenten sowieso weg...

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 15 jun 2021 23:04

Geen huwelijkscontract, alles weggegeven aan een facebookvriend die geld nodig had waardoor ze nu zelf in de problemen zit
Dan zal ze op de blaren moeten zitten.
Kinderen en eventuele kleinkinderen, enz. moeten de erfenis van hun vader verwerpen. Anders riskeren ze op de verdwenen geldsommen (in periode van 3 jaar voor overlijden) erfenisrechten te moeten betalen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Anonimus
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 jun 2021 04:29

Waarom moeten de kinderen hier erfenisrechten op betalen? Zij hebben geen cent gezien. Aĺles ging weg naar een voor hen onbekende....

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 16 jun 2021 08:49

Omdat dat zo in de wetgeving staat.
Schenkingen binnen de drie jaar voor overlijden zijn onderworpen aan erfenisrechten.
Dat het geld werd gegeven aan een oplichter zal de administratie niet zomaar aanvaarden. En de oplichter in het verre buitenland zal zijn voorzorgen genomen hebben.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Anonimus
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 jun 2021 23:27

Wat als er bewijs kan gegeven worden van de transacties via bijvoorbeeld bankafschriften?

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 jun 2021 10:15

Dan wordt het vermiste bedrag gewoon bij het wel aangegeven actief bijgeteld. En belast zoals de rest.
Elke erfgenaam betaalt er dan op volgens zijn erfdeel.

STEL dat zo een artikel niet in de wet zou staan.
Dan vallen de inkomsten uit erfbelasting in het water.
Mijn dokter zegt me: Mijnheer, met deze uitgezaaide kanker denk ik dat u misschien nog 6 maand zal leven.
Dan ga ik naar de bank en haal alles af. En stop het om middernacht anoniem in de brievenbus van mijn dochter.
Aangifte door mijn dochter: er was niets meer. Erfbelasting = nul. Verzwijgt ze een schenking? Nee. Weet ze waar het geld van vader naartoe is? Nee. Kan ze een boete krijgen? Nee.
Dat verklaart ook de termijn van 3 jaar: dat is zo een beetje de maximum levensverwachting als men zo een doktersbericht krijgt.
Dus of dat een goed artikel is of niet, mag u zelf beslissen.
Het zou in elk geval een discriminatie betekenen voor diegenen die echt op slag overlijden, in een ongeval, bij een hartaderbreuk enz. Enkel diegenen die op één of andere manier weten dat ze binnenkort zullen sterven zouden beloond worden als dat artikel er niet is.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”