Kan ik iets ondernemen?????

4XJR
Topic Starter

Kan ik iets ondernemen?????

#1 , 22 okt 2009 11:12

Hallo,
Laatst gewijzigd door 4XJR op 12 nov 2009 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 24 okt 2009 09:15

Ik ga ervan uit dat uw ouders getrouwd waren onder het wettelijk stelsel,zonder huwelijksconract,zonder eigenvermogen en zonder testament na te laten.

Bij vaders overlijden behoudt moeder dan haar helft van de onverdeeldheid in volle eigendom en erft het vruchtgebruik op vaders helft terwijl diens kinderen elk een gelijk deel van de blote eigendom ervan erven.

“Art.745ter.Niettegenstaande enig andersluidend beding kan ieder die de blote eigendom verkrijgt, eisen dat voor alle met vruchtgebruik belaste goederen een boedelbeschrijving van de roerende en een staat van de onroerende worden opgemaakt, dat de geldsommen worden belegd en dat de effecten aan toonder, naar keuze van de langstlevende echtgenoot, worden omgezet in inschrijvingen op naam of gedeponeerd op een gemeenschappelijke bankrekening.”(Burgerlijk Wetboek).

U kan aldus het ‘letterlijk kaal plukken’ tegengaan.

“Art.843.Ieder erfgenaam die tot een erfenis komt, moet, zelfs indien hij onder voorrecht van boedelbeschrijving aanvaardt, aan zijn medeërfgenamen inbreng doen van al hetgeen hij van de overledene, bij schenking onder de levenden, rechtstreeks of onrechtstreeks ontvangen heeft; hij mag de giften niet behouden noch de legaten opeisen, die hem door de overledene zijn gedaan, tenzij de giften en legaten hem uitdrukkelijk zijn gedaan bij vooruitmaking en buiten erfdeel of met vrijstelling van inbreng.”(B.W.).

‘gedurende 15 jaar gratis in het appartement van mijn ouders gewoond‘ is een schenking onder de levenden door uw zuster van uw ouders ontvangen.

Reeds bij vaders overlijden was uw zuster tot inbreng van de helft ervan verplicht en is dit nog steeds. Wend u tot een notaris indien dit niet minnelijk te regelen valt.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

4XJR
Topic Starter

#3 , 28 okt 2009 10:07

Kan iemand me vertellen of dit klopt en wat ik ev wel kan doen???
Laatst gewijzigd door 4XJR op 12 nov 2009 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

4XJR
Topic Starter

#4 , 10 nov 2009 10:43

Hartelijk dank
Laatst gewijzigd door 4XJR op 12 nov 2009 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.

wanton

#5 , 10 nov 2009 14:45

Het gratis ter beschikking stellen van een woonst aan een erfgenaam , kan gezien worden als een onrechtstreekse schenking. De eigenaars zijn dan wel akkoord om geen huur te innen. Een onrechtstreekse schenking is onderhevig aan inbreng , zoals een gewone schenking. Het zal wel moeilijker worden als de reserve van de andere erfgenamen niet is aangetast. Daar kan ik de stelling van uw advocaat begrijpen dat er geen vergoeding gebeurt voor de gratis woonst.
In de aangifte van nalatenschap dient er , onafgezien van een vergoeding , geen melding van gemaakt worden. Het is bij de effectieve verdeling dat er eventueel vergoeding en inkorting speelt.
Het is mi. nu ook de gelegenheid om aan uw zister voortaan wel een huur te vragen. Alhoewel U als naakte eigenaar voor een deel , hier geen aanspraak kan op maken. De huur is nl. voor de vruchtgebruiker , uw moeder.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

4XJR
Topic Starter

#6 , 10 nov 2009 14:55

Geachte,

Hartelijk dank voor uw reactie.

Vriendelijke groeten
Laatst gewijzigd door 4XJR op 12 nov 2009 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.

wanton

#7 , 10 nov 2009 20:22

Ik zou alleszins een poging doen om er een onrechtstreekse schenking van te maken en het aldus te laten meetellen. Ik zou het niet vermelden op de aangifte en dan moeten er ook geen successierechten betaald worden , en zeker niet voor de periode van meer dan drie jaar geleden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”