verkopen van woning

amt
Topic Starter

verkopen van woning

#1 , 04 nov 2009 14:49

Moeder is enkele jaren terug overleden, had 2 kinderen uit een vorig huwelijk, en 1 kind uit hun huwelijk. Ze zijn gehuwd met een huwelijkscontract.

Dus, mijn vader heeft 2 stiefkinderen en mij zelf.

Mijn vader overweegt zijn huis te verkopen, ik veronderstel dat hij dit zonder toelating kan doen van zijn stiefkinderen en van mij, ondanks wij naakte eigenaar zijn geworden volgens de wet van het deel van onze moeder. Als ik goed geinformeerd ben zijn de kinderen 1/8 blote eigenaar ( = 12.5%).

Is mijn vader bij verkoop dit percentage verschuldigd aan zijn stiefkinderen ? ik zelf wenst dit bedrag niet uiteraard

alle info welkom

thx

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 04 nov 2009 15:07

Het huis kan slechts verkocht worden met akkoord van alle betrokkenen. Vader kan wel in principe de verkoop afdwingen via rechtbank , indien men niet tot akkoord komt. Dus zeker niet zonder medeweten.
Bij verkoop dienen zeker de stiefkinderen uitbetaald te worden voor hun blote eigendom. Voor U is dat ook best. Van het deel dat de kinderen in eigendom hebben , moet evenwel het vruchtgebruik aan vader nog verrrekened worden. Zij bekomen daardoor zoiets van 60 à 70 % van de waarde van hun deel.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

j.demoor

#3 , 06 nov 2009 10:14

‘Mijn vader overweegt ZIJN huis te verkopen‘ zou inhouden dat dit huis behoorde tot zijn EIGEN vermogen zowel tijdens zijn eerste als tijdens zijn tweede huwelijk. In dit geval kan vader alleen zijn huis verkopen.

Indien echter het huis gemeenschappelijk vermogen was van vader en diens eerste echtgenote,en bij ontbreken van testament, behield vader bij haar overlijden zijn helft in volle eigendom en erfde het vruchtgebruik van haar helft. HAAR twee kinderen erfden elk een gelijk deel van de blote eigendom van haar helft. In dit geval kan vader het huis niet verkopen zonder toestemming van de twee (blote) medeëigenaars.

Indien het huis gemeenschappelijk vermogen was van vader en diens tweede echtgenote,en bij ontbreken van testament,behield vader bij haar overlijden zijn helft in volle eigendom en erfde het vruchtgebruik haar helft. HAAR enig kind erfde de blote eigendom van haar helft. In dit geval kan vader het huis niet verkopen zonder toestemming van de (blote) medeëigenaar.

Indien het huwelijkscontract tussen vader en diens tweede echtgenote het hele huis zou toewijzen aan de langstlevende dan geldt :“Art.1465.Ingeval er kinderen zijn die niet gemeenschappelijk zijn, blijft elk beding in het huwelijkscontract hetwelk ten gevolge heeft dat aan een der echtgenoten meer wordt gegeven dan het beschikbaar gedeelte, zonder gevolg ten aanzien van het meerdere...”(B.W.).

Vooraleer actie te voeren tegen vaders voornemen dient dus achterhaald wie oorspronkelijk eigenaar was van het huis en wat het huwelijkscontract inhoudt.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”