Hoe pak ik dit zo goed mogelijk aan?

davidbowie
Topic Starter
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

Hoe pak ik dit zo goed mogelijk aan?

#1 , 22 feb 2021 20:54

Wij zijn met 6 kinderen. Mijn overleden moeder laat een huis na ( waar ze niet in woonde), mijn broer woont nu in dat huis. Eerst en vooral vraagt de notaris een waardebepaling voor de Vlaamse belastingsdienst. De andere erfgenamen willen deze waarde zo laag mogelijk houden, ik wil wel akkoord gaan met een lage waardebepaling doch mijn vraag is of dit gevolgen gaat hebben voor het bepalen van de uiteindelijke verkoopprijs?

Ik vermoed dat sommige kinderen t huis willen kopen en de prijs dus zo laag mogelijk willen laten schatten. Ik wil aansturen op een openbare verkoop doch ik heb ergens gelezen dat dat niet altijd kan (wet van de kleine nalatenschappen, KI is onder de 1500 euro).

Een makelaar heeft de venale waarde in 2018 geschat op 350.000 euro, een andere notaris heeft vorig jaar de waarde geschat op 270.000 euro, wat geef ik dan aan aan de belastingsdienst en hoe komen de 6 kinderen tot een akkoord voor de uiteindelijke verkoopprijs (kan ik maw aansturen op een openbare verkoop
Dank voor tips / bemerkingen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 22 feb 2021 21:35

De wet op de kleine nalatenschappen heeft hier iets mee te maken tenzij uw boer een landbouwer zou zijn.
Ingeval van onenigheid kan openbare verkoop worden gevorderd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

davidbowie
Topic Starter
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 feb 2021 14:14

Als ik de woning openbaar wenst te verkopen, en de andere 5 erfgenamen willen dat niet, dan moet dat dus voor de rechtbank uitgevochten worden, zijn deze kosten voor de 6 kinderen of enkel voor diegene die de openbare verkoop eist?

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”