Vader overleden, geen informatie over nalatenschap

phase
Topic Starter

Vader overleden, geen informatie over nalatenschap

#1 , 16 feb 2021 18:31

Ikzelf en mijn 3 halfzussen bevinden ons in een zeer vreemde situatie. Onze vader is overleden op 31 december 2020, en zijn laatste wens was blijkbaar dat zijn kinderen niet mochten weten dat hij overleden was. Via een familielid ben ikzelf dan toch gisteren ingelicht over het overlijden. Toen wij meer informatie probeerden te verkrijgen bij de familie zelf, stootten we meteen op weerstand. Het ziet er dus ook niet naar uit dat we op deze manier veel wijzer zullen worden.

Wij vragen ons nu af wat wij kunnen doen om meer informatie te verkrijgen i.v.m. de erfenis. Ik heb namelijk begrepen dat, indien men deze niet verwerpt binnen de 3 maanden na het overlijden, deze stilzwijgend aanvaard wordt. Wij weten niet of er een notaris is aangesteld en hoe het inventaris er uit ziet, of er m.a.w. iets is om überhaupt te erven, buiten misschien schulden. Kunnen wij hier op enige manier meer inzicht in verkrijgen? Of is de enige (veilige) optie de nalatenschap verwerpen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 16 feb 2021 20:31

Het betreft uw vader : jullie zullen opgeroepen worden om een aangifte van nalatenschap in te dienen. De officiële afhandeling van de erfenis kan niet zonder jullie gebeuren.
Als jullie niet aan info geraken, is dat spijtig. Maar banken kunnen dat ook niet meedelen - laat staan een uitbetaling doen - zonder jullie medeweten en akkoord.
Een erfenis weigeren moet je doen door een effectieve verklaring, zonder tijdsdruk. Wacht af en neem eerst contact met een notaris die éea voor jullie kan te weten komen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Gaby P
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 feb 2021 18:47

1) Voor 152 euro deelt FEBELFIN u mee bij welke banken in België hij klant was.

2) Vraag gratis (één erfgenaam kan dat alleen doen) een attest van erfopvolging aan bij de FOD Financiën. Dan weet u al meer over het bestaan van een testament en schulden.

3) Bel eens naar 1700 (Erfbelasting) ongeveer 3 maand na het overlijden. Vraag of zij denken dat het een belastbare nalatenschap zal zijn of niet. Als u aan de praat geraakt, zal u mondeling wel één en ander vernemen.

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”