handgeschreven testament

janmetdeklak
Topic Starter

handgeschreven testament

#1 , 23 okt 2009 07:01

Ik heb 15 jaar geleden een handgeschreven testament gekregen van mijn vader. Mijn vader is vorige week overleden.

Wat moet ik hiermee nu doen?
Hoeveel tijd heb ik om met dit testament boven te komen?
Wat gebeurdt er als mijn zuster/broers hier niet mee akkoord gaan (kan dit)?

Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 23 okt 2009 10:02

Handgeschreven testament dient bij een notaris ingebracht te worden dacht ik. Uw broer en zus hebben het recht het testament aan te vechten. Als echter niet aan hun kindsdeel wordt geraakt hebben ze weinig verweer.

wanton

#3 , 23 okt 2009 14:21

Een handgeschreven testament moet via een notaris voorgelegd worden aan de rechtbank voor homologatie. Het wordt onderzocht op zijn geldigheid vooraleer tot uitvoering wordt overgegaan.
Er moet een aangifte van nalatenschap gebeuren binnen 5 maand na overlijden , het is dus best dat één en ander in orde is voor die tijd.
Wat als mijn zuster/broers niet akkoord zijn?
Elk kind heeft recht op een minimum aandeel. Indien er 3 of meer kinderen zijn , moet 3/4 van de nalatenschap gelijk verdeeld worden onder alle kinderen. Over het resterende 1/4 kan vrij beschikt worden. Indien er kinderen niet hun minimum deel zouden bekomen , kunnen zij het testament doen aanpassen aan die maatregel.

Uzelf alleen als erfgenaam is eigenlijk niet mogelijk. Dat 1/4 extra kan wel bij U terecht komen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”