Recht van opstal en erven

ekster
Topic Starter

Recht van opstal en erven

#1 , 21 okt 2009 15:01

Mijn vader en zijn samenwonende vriendin hebben een huis gebouwd op de grond dat eigendom is van de echtgenote van mijn broer (schoonzus)onder het 'recht van opstal'.
Bij overlijden van mijn vader en zijn samenwonende vriendin gaat het huis bijgevolg integraal naar mijn schoonzus en mijn broer. Ikzelf word dus volledig aan de kant geschoven. Kan ik via juridische weg alsnog aanspraak maken op een deel van het gebouwde huis ? Ik meen dat men z'n kinderen toch niet kan onterven ? Door deze notariële constructie ben ik wel degelijk onterfd !
Weet iemand raad ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 23 okt 2009 10:52

“Art.6.Bij het eindigen van het recht van opstal treedt de grondeigenaar in den eigendom van de gebouwen, werken en beplantingen, onder gehoudenis om de waarde daarvan op dien tijd te betalen aan dengenen die het recht van opstal had, welke laatste het recht van terughouding zal hebben, tot dat die betaling zal voldaan zijn.Art.8.De verordeningen van dezen titel zullen alleen van kracht zijn, voor zoo verre daarvan door de overeenkomsten der partijen niet is afgeweken, voorbehoudens echter de bepaling van artikel 4 van deze wet(=maximum-termijn)...”(10 JANUARI 1824. - Wet over het recht van opstal).

Wegens art.8 is het vereist vooraf inzage te krijgen van de akte van opstal.

Dit recht van opstal KAN gelet op alle omstandigheden ervan een verdoken schenking inhouden die eventueel vatbaar is voor inkorting.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”