erfenis - huwelijkscontract volgens wettelijk stelsel

Thomas1900
Topic Starter

erfenis - huwelijkscontract volgens wettelijk stelsel

#1 , 22 okt 2009 11:09

Ik ben gehuwd met een huwelijkscontract volgens wettelijk stelsel.
Stel dat ik bij het overlijden van mijn ouders van hen erf.
Komt deze erfenis dan automatisch in de huwelijksgemeenschap terecht?
Of komt ze in mijn persoonlijk vermogen?

En wat in geval van een schenking?
Kan een schenker als voorwaarde stellen dat de schenking moet toekomen aan het persoonlijk vermogen van de begunstigde, en niet aan de huwelijksgemeenschap?
Zoja, is dit dan niet in strijd met het huwelijkscontract (volgens wettelijk stelsel)? Dat contract stelt toch dat alle inkomsten tijdens het huwelijk automatisch ten goede komen van de huwelijksgemeenschap?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 22 okt 2009 11:37

U heeft waarschijnlijk een contract : scheiding van goederen met gemeenschap van aanwinst.
Inderdaad , alle inkomsten die voortkomen uit loon of opbrengsten van eigen goederen zijn gemeenschappelijk.
Wat behoort tot het eigen vermogen : goederen die iemand heeft van voor het huwelijk of die , na erfenis of schenking , ten persoonlijke titel werden verworven.

Onroerende goederen of gelden die U verkrijgt vanwege uw familie blijven behoren tot het persoonlijk vermogen. De opbrengsten daarvan zoals huurgelden , intresten komen in de gemeenschap.

Bij echtscheiding worden de goederen , waarvan bewezen kan worden dat ze eigen zijn , buiten de eigenlijke verdeling gehouden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”