Erfrecht | gestorven halfzus met andere nationaliteit

JesinGbk
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Erfrecht | gestorven halfzus met andere nationaliteit

#1 , 24 nov 2020 15:59

Hallo iedereen,

Situatie:
Mijn grootvader is vorig jaar overleden. Het ouderlijk huis wordt nu verkocht. Mijn grootvader heeft met mijn grootmoeder 7 kinderen, maar heeft ook een dochter met een andere vrouw in Marokko. Dit van voor het huwelijk met mijn grootmoeder. Deze dochter zou ook dit jaar (na mijn grootvader) overleden zijn. Deze dochter heeft ook kinderen.

De erfgenamen in België willen graag weten of de kinderen van hun halfzus ook recht hebben op een deel van de erfenis. De erfgenamen in België hebben hun halfzus nooit gekend en weten totaal niet wie die kinderen zijn, waar ze leven, laat staan hoe zij die kinderen zouden moeten contacteren.

Kan iemand mij hier meer informatie over geven?

Ik vind helaas online niet direct meer informatie.

Alvast hartelijk bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 25 nov 2020 16:24

Uw grootvader heeft dus 8 kinderen die als er geen testament is elk 1/8ste erven ALS hij getrouwd was met die eerste vrouw. Zoniet erven enkel de 7 kinderen elk 1/7e. Bij vooroverlijden erven de kinderen van het overleden kind dan dat deel.

Als je de successie zelf afhandelt dan vraag te t attest van erfopvolging op bij registratie. Zoniet dan zal de notaris een akte van erfopvolging maken. Daarin staat wie erft en zal je zien of er 7 dan wel 8 kinderen zijn. Je hoeft zelf niets te zeggen.

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 25 nov 2020 16:31

Was het een wettelijk huwelijk in België EN een wettelijk huwelijk in Marokko?
Dus gekend in beide staten?

Reclame

JesinGbk
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 dec 2020 14:34

Beste Sirkii en Fransiscus,

Het huwelijk tussen mijn grootvader en zijn ex-vrouw was enkel gekend in Marokko. Zij zijn toen ook in Marokko gescheiden en daarna is hij pas naar België gekomen.

Op het attest van erfopvolging staan er dus inderdaad 8 kinderen vermeld. Nu is die halfzus dus overleden nadat mijn grootvader te overlijden kwam.

Het enige wat mijn familie weet, is dat deze vrouw 5 kinderen heeft. Niemand van de familie kent deze kinderen en hebben hier gegevens van. Zij weten totaal niet hoe zij deze moeten bereiken.

Ondertussen hebben wij een akkoord met een kandidaat-koper. Nu moeten de gegeven van deze kinderen natuurlijk in de compromis opgenomen worden en kan mijn familie zich sterk maken voor hen.
Dan moet er enkel bij het verlijden van de notariële akte een volmacht zijn van deze kinderen of moeten zij zelf fysiek daarbij aanwezig zijn.

Hoe kunnen wij dit oplossen? Hebben jullie daar enig idee over? Wij weten totaal niet wie die mensen zijn, laat staan hoe wij hen kunnen bereiken. Toch hebben wij hun gegevens nodig, alsook hun volmacht bij het verlijden van de akte..

Alvast hartelijk bedankt!

Gaby P
Berichten: 401
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 dec 2020 19:43

De kinderen van de halfzus hebben geen recht op een deel van de erfenis van grootvader. Logisch, want ze is gestorven NA haar vader.
Ik zie niet in wat het huwelijk van de man te maken zou hebben met zijn ouderschap van 8 kinderen.
Er zijn 8 erfgenamen. Daarvan is er één overleden nadien; haar erfgenamen hebben recht op een deel van haar erfenis. En moeten haar vertegenwoordigen. Ondertussen noemt de 8ste erfgenaam: "de nalatenschap van zuster X".

U heeft ook hun bankrekeningnummer nodig :)

Op te zoeken: bestaat er erfbelasting in Marokko? Zo ja, schrijf naar het bevoegde ministerie in dat land. Of laat een notaris of advocaat dat doen.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”